У той час, поки закупівельна спільнота обговорює зміни до Закону України «Про публічні закупівлі», Державна аудиторська служба України створює власні нововведення та вводить їх у дію.
Не так давно було багато суперечок, як правильно замовнику визначити предмет закупівлі, якщо дерево коду класифікатора припиняється на 3-му знаку. Або якщо предмет закупівлі відповідає іншому, аніж 4-й знак.
Наприклад, замовнику потрібно придбати трактор, схожий на ХТЗ-242К.20. Виходячи з назви предмета закупівлі, найбільш відповідним вбачається код «16700000-2 Трактори». Деякі замовники вважали, що «0» – це ідентичний іншим знак класифікатора і обирали найбільш вдалий варіант з лексичної точки зору.
Класифікатор ДК 021:2015 є перекладом з англійської мови документу, розробленого для використання за кордоном, а тому назва не завжди відповідає суті. Якщо розглянути детально дерево коду «16700000-2 Трактори», зокрема назви в оригіналі, вбачається, що, можливо, код не включає в себе самохідний спеціальний транспортний засіб, яким є предмет закупівлі у нашому випадку.
У листі від Мінекономіки щодо визначення предмета закупiвлi та розмiщення iнформацiї в електроннiй системi закупiвель 2020 року було зазначено: якщо четвертою цифрою в коді є «0», в такому випадку клас у коді відсутній, і у разі якщо предмета закупівлі немає в ієрархічній структурі Єдиного закупівельного словника відповідного порядку коду, у електронній системі закупівель технічно реалізована можливість обрання замовником показника «99999999-9 — Не визначено».
З моніторингу закупівлі UA-2021-05-27-009147-b:
«Моніторингом питання визначення предмета закупівлі встановлено, що замовником визначено предмет «КОД ДК 021:2015 – 16700000-2 Трактори (Трактор МТЗ-82.1 (або еквівалент))» (ДК 021:2015:16700000-2: Трактори) на порушення частини третьої Порядку визначення предмету закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.04.2020 № 708, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 червня 2020 р. за № 500/34783 (далі – Порядок № 708).
Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником, згідно з пунктами 21 і 34 ч. 1 ст. 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.04.2020 № 708 (далі – Єдиний закупівельний словник) за показником четвертої цифри основного словника відповідно до норм частини третьої Порядку № 708.
При цьому, замовником при визначенні предмету закупівлі застосовано код Єдиного закупівельного словника – «ДК 021:2015:16700000-2: Трактори», тобто предмет закупівлі замовник визначив за показником третьої цифри Єдиного закупівельного словника. Разом з тим, позиція Міністерства економічного розвитку України, вказана у листі від 07.02.2017 № 3302-06/3816-06 «Щодо порядку визначення предмета закупівлі» передбачає, що у разі якщо предмет закупівлі не має в ієрархічній структурі Єдиного закупівельного словника відповідного коду у замовника є можливість обрання коду «99999999-9». В той же час, визначення коду Єдиного закупівельного словника «16700000-2 – Трактори» надає більшої інформації щодо предмету закупівлі ніж «99999999-9 – Не відображене в інших розділах».
Підводячи підсумки з цього питання, варто зазначити, що визначення предмету закупівлі «16700000-2 – Трактори» за показником третьої цифри порушує норми частини третьої Порядку визначення предмету закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.04.2020 № 708, однак сприяє принципу відкритості в частині більш детальної інформації щодо предмету закупівлі.»
Це вже несподіванка. Замовник, крім опису порушення, додатково отримав схвалення від Державної аудиторської служби за його вчинення. Звісно, добре, що орган контролю починає розглядати порушення з точки зору наявності або відсутності негативного впливу на хід процедури, а з іншого боку, існує ризик, що буде з’являтися ще більш суперечлива практика, яка шкодитиме сфері державних закупівель.