Отримали перелік та порядок для коронавірусних закупівель

11.10.2021 11:40
0
Поділитися на facebook
Поділитись
nn (5)

Нарешті, оприлюднена Постанова Кабінету Міністрів України від 22.09.2021 № 1012 «Деякі питання закупівлі лікарських засобів, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».

Як ви знаєте, 24 липня 2021 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про публічні закупівлі» щодо виключення можливості здійснення закупівель без використання електронної системи закупівель» (Закон 1599).

Цим Законом всі закупівлі, що раніше здійснювалися відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 225, було повернуто до конкурентної сфери, за виключенням наступних товарів:

‑ лікарські засоби, вакцини або інші медичні імунобіологічні препарати,

‑ розхідні матеріали для надання медичної допомоги хворим на COVID-19 та медичні вироби для вакцинації від COVID-19,

‑ медичне обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19,

‑ системи постачання медичних газів необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).

Також Законом 1599 встановлено, що закупівля товарів (окрім вказаних вище) та послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби  (COVID-19), здійснюється в порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі» для спрощених закупівель.

Постановою № 1012 затверджено ПЕРЕЛІК лікарських засобів, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, а також ПОРЯДОК проведення таких закупівель.

Що саме привнесли довгоочікувані зміни до нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України? Давайте розберемося. 

До затвердженого Переліку включено лише лікарські засоби. Тобто, якщо у вас є потреба в ліках для лікування хворих на COVID-19, ви можете укладати прямий договір на закупівлю. На будь-яку суму, вартість не має значення. 

Які зміни у проведенні закупівель без використання електронної системи чекають на уповноважену замовником особу?

Відтепер уповноважена замовником особа також:

– проводить попередні ринкові консультації з потенційними постачальниками та здійснює аналіз ринку для визначення найбільш економічно вигідної пропозиції;

– перевіряє надійність особи, з якою планується укласти договір про закупівлю, зокрема шляхом встановлення наявності документально підтвердженого досвіду здійснення, аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);

– перевіряє доброчесність особи, з якою планується укласти договір про закупівлю, а саме:

– перевіряє, чи було притягнуто особу, з якою планується укласти договір про закупівлю, до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;

– перевіряє, чи є постачальник пов’язаною особою з керівником або службовими особами замовника;

– перевіряє, чи притягувалась особа, з якою планується укласти договір про закупівлю, протягом останніх трьох років до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів.

Порядком визначено, що виявлення однієї з обставин щодо доброчесності особи, з якою планується укласти договір, перешкоджає укладенню договору про закупівлю.

Фактично, порядок передбачає перевірку потенційного постачальника щодо відсутності підстав, визначених статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі».

І лише після вчинення всіх необхідних дій замовник може укласти договір про закупівлю лікарських засобів без використання електронної системи закупівель.

 

Більш детальну інформацію про можливість укладання договорів на закупівлю таких товарів як обладнання, витратні матеріали, системи постачання медичних газів тощо, за новою редакцією Закону ми не отримали.

Отже, замовник має сам вирішувати, які закупівлі пройдуть без застосування електронної системи.

Що саме можна купувати без проведення процедури закупівлі, незалежно від розміру очікуваної вартості та керуючись власними потребами?

Так купувати можна:

  • розхідні матеріали для надання медичної допомоги хворим на COVID-19 та медичні вироби для вакцинації від COVID-19;
  • медичне обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19, 
  • системи постачання медичних газів, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).

Отже, тепер без аукціону можна купити лише товари, а роботи та послуги тут відсутні взагалі.

Розхідні матеріали можна придбати виключно для надання допомоги хворим на COVID-19. Медичні вироби, як випливає з тексту – для вакцинації від COVID-19.

Найголовніше у даній ситуації – до розхідних матеріалів відноситься кисень. Купуйте, скільки потрібно та як дозволяють кошти.

Для обґрунтування потреби в розхідних матеріалах взагалі можна скористатися протоколами лікування хворих на COVID-19. Тобто, лікарський засіб в ампулах передбачає наявність шприців, етанолу для дезінфекції, вати і так далі. А якщо лікарський засіб у флаконах – мають бути системи для введення, катетери різних видів тощо.

Медичне обладнання без аукціону та без обмеження граничної вартості можуть закупити ті заклади охорони здоров’я, що надають допомогу хворим на COVID-19.

Обладнання можна обрати самостійно, залежно від потреби та фінансування. Але відтепер ви не можете закупити ремонт медобладнання та його технічне обслуговування за прямим договором без використання електронної системи закупівель.

Системи постачання медичних газів закуповуються поза аукціоном, без проведення торгів. Зверніть увагу, саме система, але не її монтаж, ремонт, реконструкція тощо.

Як щодо закупівель за спрощеною процедурою?

На час дії оголошеного Кабміном карантину (поки що до кінця року, 31.12.2021) всі товари та послуги (крім зазначених вище), що необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби  (COVID-19), проводяться за процедурою спрощених закупівель.

Додаткового переліку для спрощених закупівель не зробили. Тож як бути тому замовнику, до якого прийде перевіряючий, озброєний повноваженнями, які можуть бути дещо іншими стосовно внесених до Закону України «Про публічні закупівлі» змін та їхнього практичного застосування?

Під час дії Переліку 225 були непоодинокі випадки, коли замовники його просто ігнорували та визначали самі, що саме їм потрібно для боротьби із пандемією. Того разу вони були неправі, але зараз такий підхід вже має право на існування. Тільки закупівля обирається спрощена, а не звіт про укладений договір COVID-19, як це було раніше. І предмет закупівлі має бути обґрунтований.

Ви можете закупити таким чином необхідний товар або послуги, але не роботи. Тобто капітальний ремонт приміщень, будівель, споруд вже закуповується у повній відповідності до норм Закону України «Про публічні закупівлі». Але залишається поточний ремонт тих же приміщень із застосуванням спрощеної закупівлі, але без обмеження по вартості. Так само можна закупити ремонт та технічне обслуговування медобладнання. Навіть, коли ремонт обладнання називається капітальний, він не перетворюється на роботи, а залишається послугою.

Таким способом можна закупити, наприклад, ті товари та послуги, які придбали за коронавірусною процедурою: дезінфекційні засоби, засоби індивідуального захисту, послуги поводження з медичними відходами, кейтерингові послуги тощо. а також інші товари та послуги, якщо ви вважаєте їх необхідними у боротьбі з пандемією та можете довести таку необхідність.

Наприклад, при істотному зростанні кількості хворих, у разі потреби, можна закупити додаткове харчування за спрощеною закупівлею, незалежно від очікуваної вартості.

Такий підхід можна вважати правильним і виправданим в тому сенсі, що ніхто краще замовника не знає власних актуальних потреб, та що саме необхідно під час епідемії.

Але у разі проведення спрощеної закупівлі з очікуваною вартістю понад 200 тисяч гривень така закупівля повинна бути максимально обґрунтованою.

Проводячи закупівлі без використання електронної системи закупівель, не забувайте вчасно оприлюднювати звіт про укладений договір, договір з усіма додатками та звіт про виконання договору.

Постанова КМУ від 20.03.2020 № 224 чинності поки що не втратила. Тобто, всі ті товари, що включені до затвердженого Постановою 224 Переліку, оподатковуються ПДВ за нульовою ставкою на всіх етапах постачання.

Не забувайте, що при закупівлі медичних масок постачальник обов’язково має надати документ про відповідність ДСТУ EN 14683:2014 та/або EN 14683:2005. Тобто, ніяких саморобних, а також дизайнерських масок з цікавим оздобленням. Це виключно для приватного використання. Вони не відповідають встановленим стандартам та не звільняються від оподаткування ПДВ.

При закупівлі захисного одягу, а саме: халат ізоляційний медичний одноразовий та костюм біологічного захисту/комбінезон додається документ про відповідність ДСТУ EN 14126:2008 та/або EN 14126:2003.

Тобто, медичні маски та захисний одяг, які закуповують замовники, повинні обов’язково відповідати встановленим стандартам.

Який саме документ підтверджує відповідність товару необхідним стандартам?

 Законодавець не вказав спосіб підтвердження, але в статті 1 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» надається визначення терміну «документ про відповідність» – це декларація (в тому числі декларація про відповідність), звіт, висновок, свідоцтво, сертифікат (у тому числі сертифікат відповідності) або будь-який інший документ, що підтверджує виконання заданих вимог, які стосуються об’єкта оцінки відповідності;

Отже, стосовно ставки оподаткування ПДВ – до Постанови № 224, порівнюйте предмет закупівлі з відповідним переліком.

 

Автор статті – Тетяна Руденко

Джерело 

Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку