Депутати пропонують вивести з-під дії Закону “Про публічні закупівлі” закупівлі для потреб науки і антарктичних експедицій

16.06.2021 14:52
0
Поділитися на facebook
Поділитись
Дизайн без названия (45)

   Законопроект, який пропонує вивести закупівлі деяких товарів, робіт і послуг з-під дії Закону “Про публічні закупівлі” для наукових установ та закладів вищої освіти вже зареєстрували Верховній Раді. Цей законопроект також стосується підготовки антарктичних експедицій.  

   Пропонується дозволити без Prozorro купувати:

– наукові прилади, 

– обладнання,

– науково-дослідні судна, 

– запасні частини і витратні матеріали до них, 

– реактиви і зразки, 

– інше, що необхідне для антарктичних експедицій. 

   Автори законопроекту стверджують, що купувати високотехнологічне обладнання для наукових досліджень через аукціони неможливо. Також вони наполягають, що закупівлі для потреб антарктичних експедицій через Prozorro навпаки призводять до перевитрат бюджетних коштів. Звісно, жодних економічних обґрунтувань з конкретними цифрами не наводять.

   Вивести закупівлі для забезпечення антарктичних експедицій пропонували ще у 2018 році, однак тоді аналогічний законопроект відкликали. 

   Вже досить давно в Україні немає наукового флоту, тож НАНЦ для проведення щорічних експедицій до станції “Академік Вернадський” замовляв послуги інших суден.

   Три роки центр поза тендером користується логістичними послугами однієї компанії — ТОВ “Інтерпромфлот”, яка пов’язана з компанією “Аквамарин”. Остання займається рибним промислом у водах Світового океану, і схоже, зовсім не проти відправляти туди свої кораблі за бюджетні кошти.

   До цього НАНЦ ще намагався проводити тендери на проведення експедиції в ProZorro. Але то скасовував через “відсутність потреби”, то дискваліфікував усіх учасників, в тому числі і ТОВ “Інтерпромфлот”, чиє риболовецьке судно “Море содружества” не відповідало вимогам тендеру. 

   Проте, коли часу на проведення експедиції залишилося мало,  НАНЦ оголошує переговорну процедуру на 39,2 млн через надзвичайну ситуацію. І в результаті підписує угоду саме з ТОВ “Інтерпромфлот” — наче забувши, що їхнє судно не годиться для проведення експедиції.

   Незважаючи на те, що НАНЦ підписав контракт на користування саме з “Морем содружества”, ТОВ “Інтерпромфлот” чомусь надав нашим дослідникам судно конкурента Bomelevia Investments Limited. Особливо цікаво, НАНЦ до того не допустив цю компанію до переговорної процедури, хоч вона і готова була везти експедицію на 12 мільйонів гривень дешевше. Тобто ці 12 млн просто переплатили посереднику. 

   Згодом, у 2018 році, попри лобізм судна “Море содружества”, українська експедиція для зменшення витрат часто рушала на інших суднах. Деякі з них, навіть, були не пристосовані для перевезення пасажирів. 

   Далі на риболовецьке судно “Море содружества” встановлюють комплекс наукового обладнання для моніторингу параметрів океанської води та популяції антарктичного криля. Посилаючись на необхідність цього обладнання, НАНЦ оголошує переговорну процедуру “через відсутність конкуренції”. Мовляв, у конкурентів такого обладнання немає. 

   Державна аудиторська служба України підтвердила безпідставно застосовані переговорні процедури в угодах на 80 мільйонів гривень. 

   І, хоча НАНЦ оскаржили рішення аудиторів по одній зі справ у Окружному адміністративному суді м.Києва,  цього тижня ДАСУ здобули перемогу в апеляції. Попереду ще не один суд.

   “Зараз ми бачимо, як закупівлі для антарктичних експедицій на десятки мільйонів гривень відбуваються без конкуренції та не зовсім прозоро. Якщо вивести їх з-під дії Закону, усе це потрапить у тінь. Ми навіть не матимемо можливості бачити, на що будуть витрачатися ці суми щороку”, — пояснює заступник виконавчого директора з реалізації інноваційних проектів ТІ Україна Іван Лахтіонов.

   Трансперенсі Інтернешнл Україна закликає відмовитися від цієї ініціативи, оскільки це відкриє великі корупційні ризики. 

   “Якщо ми будемо щомісяця виводити якісь закупівлі з-під дії Закону, сам Закон перетвориться на перелік винятків. Зараз він гармонізований з європейським законодавством, проте подібні ініціативи загрожують подальшій співпраці України з ЄС”, — резюмує Лахтіонов.

   Нагадаємо, що нещодавно Верховна Рада вивела з-під дії Закону України “Про публічні закупівлі” закупівлю будівництва Великої кільцевої дороги. А закупівлі до Дня Конституції та Дня Незалежності України цього року дозволили проводити за переговорною процедурою.

   Автор статті – Іван Лахтіонов 

    Джерело: https://www.facebook.com/dozorro.org/posts/1748831528580656?fbclid=IwAR1HigbwqF9Ro6T3KldgTM7lWsHLOEgJniIDzWRADNio-381DI_-Yvc6d50

Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку