Керівник Infobox Prozorro, експерт з питань публічних закупівель Лілія Кулик відповіла на актуальні питання щодо переговорної процедури закупівлі.
Чи можна провести закупівлю за переговорною процедурою на суму менше запланованої? Наприклад: в плані 45000 грн, а при проведенні переговорів сума вийшла 37000 грн. Чи потрібно створювати новий план на 37000 грн?
Щоб не потрапити під моніторинг, краще, щоб очікувана вартість в плані та переговорній процедурі була однакова,. Були випадки, наприклад, як в цій закупівлі UA-2021-04-01-004875-c, де Держаудитслужба зазначила: За результатами моніторингу встановлено, що Замовником у річному плані закупівлі (UA-P-2021-04-01-004925-c) розмір бюджетного призначення та/або очікувана вартість предмета закупівлі зазначено в розмірі 7 250 000,00 грн, що не відповідає очікуваній вартості предмета закупівлі, визначеній в повідомленні про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) у сумі 7 200 000,00 грн, чим порушено вимоги пункту 3 частини другої статті 4 Закону. В даному випадку ми не трактуємо законодавство та не оцінюємо дії контролюючого органу, а лише зазначаємо, що різна сума в плані і повідомленні про намір укласти договір може бути підставою для моніторингу.
Двічі не відбулись відкриті торги на нафтопродукти. Провели переговорну процедуру. Через деякий час отримали лист та додаткову угоду на розірвання договору. Зараз необхідно знову провести закупівлю нафтопродуктів. Яким чином провести дану закупівлю? Чи можна знову провести переговорну процедуру?
Ні, підстави вже немає, оскільки підставу для проведення переговорної процедури після 2-ох відкритих торгів вже використали. При цьому, якщо договір про закупівлю розірваний з вини учасника, ви можете провести переговорну процедуру на підставі абзацу 4 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону. А саме – у зв’язку з розірванням договору про закупівлю з вини учасника Замовник може провести переговорну процедуру закупівлі на строк, достатній для проведення тендера, в обсязі, що не перевищує 20 % суми, визначеної в договорі про закупівлю, який розірваний з вини такого учасника. Але ця підстава використовується для того, щоб мати час провести конкурентний тендер.
У переговорній процедурі про закупівлю централізованого постачання теплової енергії, гарячої води, послуг з централізованого опалення брав участь тільки один учасник. Це пов’язано з тим, що в цьому регіоні відсутня конкуренція з технічних причин. Чи може Замовник у такій ситуації вимагати від переможця перелік документів для обґрунтування відсутності підстави для відмови в участі у переговорній процедурі закупівлі, апелюючи до частини 6 ст. 17 ЗУ “Про публічні закупівлі”?
По-перше, відповідно до частини 3 статті 40 Закону, Замовник (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої статті 40) під час проведення переговорів вимагає від учасника (учасників) надати підтвердження про відсутність підстав для відмови йому (їм) в участі у процедурі закупівлі відповідно до частини першої статті 17 цього Закону. А у вас проведення переговорної процедури закупівлі якраз на підставі пункту 2 частини 2 статті 40 Закону, тобто Законом не передбачено вимагати документи по статті 17 в такому разі.
Щодо частини 6 статті 17 Закону, то вона більше стосується конкурентних процедур закупівлі, адже там зазначено, що Переможець має надати документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель. А в переговорній процедурі закупівлі всю інформацію про закупівлю в електронну систему вносить тільки Замовник.
Якщо переговорна процедура застосовується на підставі двічі відмінених відкритих торгів, очікувана вартість у річному плані може бути інша?
Очікувана вартість в переговорній процедурі закупівлі після 2 відкритих торгів може відрізнятись від очікуваної вартості у відкритих торгах. Якщо мова йде про план, то наразі в Прозорро при оголошенні процедур закупівлі або спрощеної закупівлі обов’язковим є зв’язка плану з тендером. Отже, при оголошенні перших і других відкритих торгів, і при проведенні переговорної процедури закупівлі ви кожного разу створюєте новий рядок плану. Відповідно використати старий рядок плану з відкритих торгів ви вже не зможете. Тому створюйте новий рядок плану з потрібною вам очікуваною вартістю і створюйте переговорну процедуру закупівлі.
Учасник двічі подавався на тендер, і тендер двічі не відбувся через недостатню кількість учасників. Питання: Замовник проводить переговорну процедуру з цим єдиним Учасником, чи пропонує зовсім іншому підряднику, який не брав участі у тендері?
Вимоги проводити переговори саме з учасником, який подавався на відкриті торги, немає. Ви можете запросити на переговори декількох учасників і потім на підставі переговорів визначити того, з ким будете укладати договір.
Після двох відмінених торгів (один учасник), скільки є часу (днів) на те, щоб провести переговорну закупівлю? Чи не буде порушенням, якщо закупівлю провести через два місяці?
У статті Закону, яка стосується підстав для проведення переговорної процедури, термін не передбачений. Отже ви самі можете його визначати. Але важливо, щоб закупівля за переговорною процедурою не переходила в наступний рік. Адже у вас закупівля в плані на цей рік, тому в цьому її бажано й провести.
На початку року була проведена переговорна процедура на суму 200 тисяч без ПДВ, учасник не був платником, з вересня вони вже стають платниками ПДВ. Як нам бути? Як це правильно провести через систему?
На це питання є відповідь в листі Мінекономіки № 3304-04/69987-06 від 24.11.2020. Сума договору є істотною умовою договору. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, що передбачені частиною 5 статті 41 Закону. При цьому серед підстав, що наведені в статті 41 вам могла б підійти хіба що та, що передбачена пунктом 6 частини п’ятої статті 41 Закону, тобто зміна ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування — пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування.
Але! Перехід платника податку зі спрощеної системи оподаткування на загальну не спричиняє зміну ставок податків, встановлених Податковим Кодексом України.
Отже, зміна системи оподаткування платником (перехід зі спрощеної системи оподаткування на загальну) не визначена Законом як підстава для зміни умови договору про закупівлю, відповідно до пункту 6 частини 5 статті 41 Закону.
Детально про це у листі Мінекономіки від 17.01.2017 № 3302-06/1340-06 «Щодо зміни системи оподаткування»
Чи ст. 631 ЦК не варто застосовувати лише до конкурентних закупівель, чи також і до інших процедур закупівель, зокрема до переговорної процедури?
Положення статті 631 ЦКУ можна застосувати тільки в договорах, що укладаються за результатами проведення переговорної процедури закупівлі (з підстав, що визначені пунктами 2, 4, 5 частини другої статті 40 Закону).
Потрібно укласти договір на 56 000 на впровадження системи «Єдина школа». Є обґрунтування, що це інтелектуальна власність і ніхто інший впровадити цю програму не може. Це переговорна процедура, чи може бути прямий договір згідно з 3 ст. п. 7 ч. 2.?
Якщо у вас за кодом 56 000 грн і при цьому це інтелектуальна власність, тоді варто укладати прямий договір та публікувати звіт про договір про закупівлю на підставі абзацу 5 пункту 2 частини 7 статті 3 Закону. Тобто, якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків, існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності. Якби у вас сума була понадпороговою, тоді б ви замість звітування проводили переговорну процедуру закупівлі.
Переговорна процедура закупівлі застосовується у зв’язку з оскарженням прийнятих Замовником рішень. Чи повинна ціна за одиницю товару відповідати ціні, зазначеній в оскаржуванній закупівлі?
Такого обмеження в Законі немає. Тобто, ви проводите переговорну процедуру закупівлі на умовах, які ви визначите.