У разі, коли учасник робить найнижчу ставку під час подання пропозицій, шанси на перемогу в аукціоні Prozorro істотно зростають.
Сьогодні виповнилось 6 років з моменту успішного проведення першого аукціону на через систему Prozorro. Того разу в тендері, оголошеному Міністерством юстиції України, взяли участь п’ять учасників. З того моменту в Prozorro було проведено майже 900 тис. успішних аукціонів, у яких взяли участь понад 106 тис. учасників. Таким чином, за цей час було накопичено достатньо даних, які дозволяють виявити закономірності в перемогах на аукціонах Prozorro.
Ми сподіваємося, що сьогоднішня порада буде корисна не лише «новачкам», але й компаніям, що вже багато разів брали участь в аукціонах, і, навіть, можливо, розробили певні стратегії задля виграшу в аукціоні.
Структура аукціону
Аукціон Prozorro складається з двох частин:
- Подання пропозицій (нульовий раунд).
- Динамічний аукціон, у якому порядок ходів визначається величиною ставок учасників в попередньому раунді. Таким чином, учасник з найменшою ставкою в поточному раунді, в наступному раунді ходить останнім, вже після того, як зроблені ставки конкурентів.
Ключовим є той момент, що учаснику в кожному раунді вигідно ходити останнім- він може бачити ставки конкурентів, а тому має можливість зробити ставку, яка буде лише трохи меншою від ставки найближчого конкурента.
Отже, можна зробити висновок, що теоретично, для перемоги в аукціоні учасник повинен ходити останнім в третьому раунді. А для того, щоб мати таку можливість, ставка цього учасника повинна бути найменшою в попередньому (другому) раунді. Відповідно, щоб ходити останнім в другому раунді, ставка учасника повинна бути найменшою в першому раунді. А для того, щоб зробити найменшу ставку в першому раунді, необхідно зробити найменшу пропозицію нульового раунду.
Як показує практика, ця теорія дійсно працює.
Аналіз даних
Протягом 2020 року 86% переможців аукціону вигравали кожний раунд. Процент таких переможців постійно зростає: в 2016 році їх було лише 75%. Таким чином, із часом учасники намагаються скористатися конкурентною перевагою, яку дає менша ставка в 0-му раунді.
Отже, для того, щоб з високою ймовірністю перемогти, учаснику необхідно забезпечити найменшу ставку ще в період подання початкових пропозицій і менше сподіватись, що він відіграється протягом наступних раундів.
Матеріал підготував старший аналітик Центру вдосконалення закупівель Київської школи економіки Артур Ковальчук
При написанні статті використані матеріали infobox.prozorro.org