Закупівля дизельного пального та бензину є досить поширеним видом закупівель. Сьогодні ми розглянемо окремі питання, що стосуються правильної організації та проведення таких закупівель.
Не зважаючи на поширеність такого виду закупівлі, замовники досить часто допускають помилки в організації закупівлі такого предмета. За даними системи ProZorro, замовники оприлюднили інформацію про здійснення 75 340 тисяч закупівель пального в тій чи тій формі. Отже, правильна організація та проведення таких закупівель, згідно вимог Закону України «Про публічні закупівлі», визначення предмета закупівлі, формування технічного завдання і проекту договору, допоможуть закупити якісне пальне і ефективно та раціонально використати кошти.
Загальні обсяги закупівель пального за 2020-2021 рік демонструють нам приблизно наступні показники:
– Загальна кількість процедур закупівлі – 44,64 тис.
– Очікувана вартість сягнула близько 32,2 млрд грн.
– Кількість організаторів – 15,63 тис.
– Економія склала 2,47 млрд грн.
– Кількість учасників – 1,91 тис.
Основними каналами постачання пального можна відокремити такі як опт, дрібний опт (авто\залізнична цистерна) та вроздріб через АЗС.
Що стосується кількості проведених процедур, ми спостерігали наступну тенденцію показників процентного співвідношення:
– Процедура звітування про укладений договір – 82,0%
– Відкриті торги – 4.6%
– Спрощена процедура закупівлі – 4,5 %
– Звіт про укладений договір – 3,5%
– Допорогова закупівля – 3,0%
– Сукупність інших видів процедур – 2,4%
Задля того, щоб визначити характеристики закупівлі пального, треба звернути увагу на такі показники, як постійна потреба – тобто ми розуміємо, що такий вид закупівлі є систематичним, а паливо – це витратний ресурс, який треба постійно оновлювати. Конкурентний ринок є досі широким на даний час, оскільки кількість постачальників значно зростає. Обов’язково потрібно пам’ятати і про стандартизованість предмету закупівлі – до кожного типу пального існують конкретні вимоги та затверджені стандарти якості, яких потрібно дотримуватися. І не менш значущим пунктом у закупівлі пального є коливання ціни, яка безпосередньо залежить від цін на міжнародному ринку, курсу валют та інших економічних показників.
Охопивши всі критерії правильної організації та проведення закупівлі пального, є набагато більше шансів її успішного завершення.