Закупівлі для боротьби з COVID-19. Що потрібно змінювати?

01.09.2020 13:45
0
Поділитися на facebook
Поділитись
appointment-booking-with-calendar-woman_23-2148576381

     З початком в Україні пандемії коронавірусу державним замовникам дозволили закуповувати товари для боротьби з пандемію без аукціонів. Кабінет міністрів затвердив спеціальну постанову, якою визначив перелік таких товарів і послуг, а також процедуру їх придбання. Transparency International Ukraine активно лобіювала спрощення процедури, адже від цього залежало життя людей. Лікарням не довелося чекати місяць, щоб провести аукціон і придбати життєво необхідні ліки, апарати ШВЛ, маски.

     Можна знайти постачальника, укласти договір та опублікувати договір у електронній системі Прозоро. Таким підходом замовники користуються вже близько півроку. 

    Ефективність закупівлі для боротьби з коронавірусом

    Думка щодо ефективності закупівлі для боротьби з пандемією коронавірусу двояка, тому зараз ми розглянемо деякі ситуації.

   Ціна і якість костюмів для лікарів

    Один з найгучніших скандалів щодо закупівель для боротьби з коронавірусом якраз стосується саме захисних костюмів. Міністерство спочатку доручило придбати захист для медиків ДП “Медичні закупівлі України”. ДП проаналізувало ринок та обрало постачальником українську компанію з найвигіднішою пропозицією. Але Міністерство продукція не влаштовувала, адже не було потрібних сертифікатів якості. Тоді МОЗ уклало угоду на постачання китайських костюмів з компанією “Меддів”, яка любить співпрацювати із структурами з орбіти МВС.

   ШВЛ, які не поставляють

   Велика кількість закупівель апаратів ШВЛ були скасовані через різні причини: десь замовник помилився під час проведення процедури, десь угоду скасували за згодою сторін.

   Типові порушення

   Тетяна Руденко, регіональна координаторка в межах проєкту з моніторингу медичних закупівель розповіла, що найбільше порушень було на початку пандемії. Вже пройшло півроку, але порушення все таки є, тому Тетяна проаналізувала порушення та розповіла, що найчастіше порушують замовники. 

   Купують те, чого немає в Постанові

   Замовники через незнання або навмисно купують за спрощеною процедурою COVID-19 те, чого купувати не можна. Наприклад, КП “Інформатика”, яке підпорядковується КМДА, намагалося придбати камери для боротьби з COVID-19 на майже 65 млн грн за прямим договором. Або ж ще один випадок, який відбувся в Одесі, де лікарня закупила меблі, а у Дніпрі намагалися зробити ремонт. 

   Завищення цін

   Раніше ми вже писали про ціни на товари для протидії коронавірусу, і як вони змінювались протягом декількох місяців. На початку пандемії стрибок цін мав пояснення, адже в умовах дефіциту постачальники продавали тим, хто швидко заплатить більше грошей. Ми вже розповідали про ситуацію з масками, коли в березні ціни підскочили до 25-27 грн/шт. 

   Що можна зробити

   Зараз саме час повертатись до ефективних та раціональних закупівель. Деякі замовники вже почали проводити закупівлі за конкурентними процедурами. 

   Зокрема “Укрпошта” провела аукціон, щоб закупити 300 тис багаторазових масок. Очікувана вартість закупівлі – 6,6 млн грн. Зокрема “Укрпошта” провела аукціон, щоб закупити 300 тис багаторазових масок. Очікувана вартість закупівлі – 6,6 млн грн

    Економія допоможе ефективніше використовувати кошти. Уряд своїм рішенням може зробити закупівлі для боротьби з COVID-19 конкурентними.

   Достатньо внести зміни до постанови. Іншим кроком може бути внесення відповідних змін в закон “Про публічні закупівлі”.

   За даними МОЗ, більшість опорних лікарень забезпечена засобами індивідуального захисту на кілька місяців навіть за умови найгіршого сценарію – повної завантаженості. Частину закупівель централізували, їх успішно здійснює ДП “Медичні закупівлі України”. За ефективністю закупівель повинні слідкувати правоохоронні органи.

   Держаудитслужба: чи ефективний контроль

     Державна аудиторська служба повинна боротись за ефективні закупівлі, однак вона приділяє мало уваги коронавірусним закупівлям. Вони пояснюють це тим, що їм бракує повноважень. Зокрема, вони не можуть оперативно реагувати на порушення і приїжджати до замовників з ревізіями, коли хочуть. Вони мають право перевірити одного замовника лише раз на рік. Для того, щоб вирішити ситуацію, потрібно  внести зміни до нормативно-правових актів, але аудитори повинні самі визначити такі закупівлі пріоритетними.

      На закупівлі товарів для боротьби з коронавірусом витрачають великі кошти, тому їх потрібно використовувати раціонально та ефективно. 

 

     При написанні статті використані матеріали epravda.com.ua


Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку