Трансперенсі Інтернешнл Україна презентувала результати дослідження “Захистити свої права: як працює оскарження закупівель за новими правилами”.
За захистом своїх законних прав та інтересів учасник може звернутися до Колегії АМКУ. Така можливість існує вже більше п’яти років, але з 19 квітня 2020 року Верховна Рада змінила правила оскарження. А також з’явилися деякі нововведення, про які ми і поговоримо.
Тепер, наприклад, учасник може змусити замовника скасувати своє рішення про відміну закупівлі. У разі, якщо Колегія АМКУ задовольнить скаргу, скаржник може повернути кошти, які були сплачені за подання цієї скарги. Крім того, скаржник більше не має можливості відкликати скаргу, а її подання сплачується виключно онлайн.
Такі нововведення мали б полегшити участь в процесі оскарження та зробити весь процес більш ефективним. Щоб оцінити, наскільки вдалося цього досягти, провелося дослідження оскарження з 2018 року по кінець лютого 2021.
З 19 квітня 2020 року учасники стали подавати менше скарг, але лише тимчасово. На початку 2021 року кількість скарг почала зростати і врешті досягла рівня до набуття чинності новим Законом.
Період очікування рішення Колегії АМКУ для скаржників зменшився з 20 до 17 календарних днів у вересні 2020 року. А частка задоволених скарг зросла з 43 % до 65 %. Після 19 квітня 2020 року частка незадоволених скарг упала з ≈37 % до ≈28 %, майже в шість разів зменшилася частка відхилених.
Крім того, за новими правилами, з’явилася можливість подати скаргу на відміну закупівлі. У такому випадку ймовірність підписання договору скаржником могла становити приблизно 30 %. Однак також виявилася низка потенційних проблем зі скаргами на відміну:
- якщо Колегія АМКУ визнавала рішення про відміну тендеру неправомірним, окремі замовники повторно скасували закупівлю; у гіршому випадку це може означати, що замовник намагається все ж таки неправомірно скасувати тендер;
- трапляються випадки, коли після рішення Колегії АМКУ повернутися до розгляду пропозиції учасника замовники залишають лот активним й не оцінюють пропозиції;
- окремі замовники можуть не виконати рішення Колегії АМКУ про внесення змін до тендерної документації і перейти на етап аукціону зі «старою» версією документації. Потім невиконання рішення Колегії АМКУ може використовуватись в якості законного приводу для відміни закупівлі (оскільки закупівля має порушення).
Варто врахувати, що учасники все ще рідко оскаржують скасування закупівлі, попри те, що з моменту запровадження цієї можливості минув майже рік.
Цікаво також, що незважаючий те, що частина оплат за подання скарг повертається, скаржники сплатили до Державного бюджету у 2020 році більше коштів, ніж було заплановано.
Дослідження підготовано за підтримки проєкту USAID / UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / TAPAS»