Як виконати договір, щоб заробити, а не прогоріти. Цікавий кейс

01.11.2021 11:15
0
Поділитися на facebook
Поділитись
Дизайн без названия (57)

Перемога на торгах не гарантує стовідсотковий заробіток грошей. Оскільки наступний етап не легший, ніж безпосередня підготовка до аукціону. Програвши на торгах, ви, максимум, не заробите грошей, а помилившись на етапі виконання договору, ви можете, навіть, отримати збиток.

 

Історія одного постачальника

Власник невеликого швейного бізнесу переміг на торгах з пошиття парадної форми для військових ліцеїстів. Для виконання договору він мав зняти персональні мірки за умовами тендерної документації. Але коли його працівники приїхали у ліцей, усіх курсантів на місці не було. 

Підприємець виготовив першу партію товару, але документально не зафіксував його передачу. З документальним підтвердженням у цьому кейсі взагалі все пішло не так, як треба. Стосунки замовника і постачальника настільки загострилися, що все йшло до розірвання договору.    

Підприємець звернувся за допомогою до консультантів b2g consulting. Вони проаналізували проблему та зрозуміли, що з усіх сторін буквально розхитують ситуацію кожен на свій лад. 

Ліцеїсти хочуть дотримуватись модних тенденцій і висувають свої вимоги щодо вигляду форми.  

Замовника представляють різні працівники ліцею. Кожен має свій погляд на те, як повинно виглядати ідеально виконане замовлення. У результаті – повніший хаос.  

Постачальник намагався виконати кожну забаганку зі сторони замовника. Але згодом ситуація буквально дійшла до абсурду. І при всьому цьому немає жодного підтверджувального документа: про партії товарів, які він вже передав замовнику; про затягування виконання договору зі сторони замовника; про додаткові вимоги замовника, які не прописані жодним договором…

В цій ситуації основною загрозою для постачальника є збиток. Адже, за умовами договору, замовник оплачує роботи після їхнього виконання. І нікого не хвилює, скільки власних коштів вклав підприємець у замовлення і на яку суму він “попав”.

Форма для ліцеїстів – це досить специфічний вид товару. У випадку відмови замовника його майже неможливо буде продати на ринку, особливо враховуючи той факт, что форма була пошита за персональними мірками. Для невеликого швейного виробництва збитки таких масштабів можуть стати критичними.

Що робити, щоб не потрапити у схожу ситуацію?

  1. Уважно читайте договір і додатки до нього. Ви маєте добре розуміти, на яких умовах працюєте із замовником; яке технічне завдання виконуєте; де починається і закінчується ваша відповідальність.

Чому це важливо: це убезпечить від неприємних сюрпризів і серйозних промахів. 

  1. Чекайте на офіційний запит. Замовник має надати запит на товар, або його партію, яку він хоче замовити. Мінімум – це має бути лист із електронної адреси, яка зазначена у договорі. У запиті має бути чітко зазначено: коли, скільки, який товар і куди має бути доставлений.

Чому це важливо: це убезпечить вас від збитків або зайвих витрат. Наприклад, замовник по телефону попросив одну кількість товару, а на місці передумав. А постачальник уже вклав гроші у виготовлення партії. 

  1. Фіксуйте передачу товару. Прийом товару має бути задокументований видатковою накладною і товарно-транспортною накладною.

Чому це важливо: якщо у вас не буде на руках документу, який засвідчує, скільки товару ви відвантажили, як ви доведете, яку суму вам мають за нього заплатити?

  1. Акт-претензія. Якщо замовник прийняв не всю партію товару або в партії товару чогось не вистачає, має бути складений спеціальний акт. Якщо, згідно із договором, замовник мав надати певні дані для виконання договору і не надав їх, це також має бути задокументовано.

Чому це важливо: якщо замовник вирішить розірвати договір через те, що постачальник постачає невчасно або неякісно, у вас на руках буде документ, який засвідчить, що затримка відбулася, зокрема, через те, що замовник не виконав свою частину договору. 

Важливо! Замовник також несе відповідальність за виконання договору. 

 

Що загрожує за невиконання, прострочення виконання договору

  1. Штрафи. Вони можуть бути досить значними. Наприклад, 1/10 відсотка від вартості договору за кожен день прострочки. Тобто, за 10 днів – це вже 1%.
  2. Розірвання договору. У договорі прописано, за яких умов замовник може розірвати договір в односторонньому порядку.

 

Дві стратегії роботи із замовником (і одна з них неправильна)

Стратегія 1. Налагодіть із замовником людські стосунки. Адже, у разі якихось непорозумінь усе можна вирішити перемовинами. Помиляються всі – і всім потрібно це розуміти. Якщо ви будете ставитися із розумінням до вимог замовника, він буде лояльним до вас. Це може допомогти вам на наступних торгах. Зрештою, працювати у комфортній атмосфері завжди приємніше.

Це – неправильна стратегія. Якщо замовник зрозуміє, що ви нескінченно готові на поступки, він може вилізти вам на голову. Наприклад: ви пофарбували стіну у білий колір, а замовнику не сподобалося. Просить перефарбувати. А це – додаткові витрати на матеріали і працю. Тому, якщо у договорі не зазначено колір стіни і замовник вас заздалегідь не попередив – не бійтеся зіпсувати стосунки. Або ж готуйтеся платити за них коштом власного гаманця.

Стратегія 2. Кожен ваш крок у виконанні договору має бути підтверджений документально. Людські стосунки – це приємний бонус. Як і комфортна атмосфера – вона має бути діловою. Замовник, який бачить, що постачальник підкований юридично і скрупульозно збирає папірці, не буде зайвий раз щось вигадувати.

Це – виграшна стратегія. Вона убезпечить вас від фінансових втрат і додасть балів в очах замовника. Часто замовнику потрібні рамки – в чітко обумовлених рамках працювати легше і простіше. Оскільки це передбачуваність, впевненість і надійність. Державним замовникам постійно є про що хвилюватися. Тому, якщо вони будуть впевнені у постачальнику, це і буде містком для формування людських стосунків.

Які є методи впливу на замовника:

  1. Психологічний. Якщо у вас документи «грають», це чудовий аргумент у розмові із замовником.
  2. Судовий. Ви можете судитися із замовником у разі:
  • якщо він не оплачує вам виконані роботи
  • затягує або перешкоджає виконанню договору

 

Найкращий спосіб убезпечити себе від фінансових ризиків – скрупульозно документувати кожен свій крок у виконанні договору.

 

Автор статті – Євгеній Сільверстов, експерт із публічних закупівель, засновник B2G Consulting 

Джерело 


Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку