Спрощені закупівлі розроблені для економії часу та зусиль замовників й учасників. Але, як відносно нове явище, спрощена закупівля залишає за собою ряд запитань та труднощів. Зокрема, замовники часто стикаються із проблемою формування вимог як до предмета закупівлі, так і до учасників. Як правильно, — з’ясуємо у статті.
Спрощені закупівлі — це вид закупівель, що з’явився в результаті нормативного врегулювання допорогових закупівель у 2020 році. До головних ознак такої закупівлі належать нескладний алгоритм проведення та мінімальна кількість документів, що надаються учасниками. І відповідно — можливість швидко придбати потрібні товари, роботи або послуги.
Та попри те, що спрощені закупівлі вже понад рік, як стали доступними, замовники досі стикаються із певними труднощами їх проведення.
Важливо, аби в спрощеній закупівлі були правильно визначені:
– предмет закупівлі;
– інформація, щодо його технічних, якісних та інших характеристик;
– вимоги до учасника.
Вимоги до предмета закупівлі в спрощеній закупівлі
Законодавцями була передбачена така норма щодо спрощеної закупівлі:
«У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників» (ч. 4 ст. 14 Закону № 922).
Таким чином, замовник має право вказувати, які аналоги та/або еквіваленти він готовий розглянути в пропозиціях учасників. Інакше кажучи, мова йде не про вимогу, як це відбувається у конкурентних процедурах закупівель.
Спрощена закупівля надає можливість чітко вказувати, який саме предмет потрібно закупити. При цьому важливо аби були дотримані принципи закупівель. Варто враховувати, що в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та у вимогах до предмета закупівлі потрібно уникати вимог, які б обмежували конкуренцію чи дискримінували учасників.
У випадку коли конкретний предмет закупівлі можуть пропонувати кілька постачальників — це не вважається обмеженням конкуренції. Проте по іншому виглядає ситуація, у якій замовник вказує марку/фірму, патент, конструкцію чи тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, що можуть бути запропоновані обмеженою кількістю учасників.
Це спричинить відсутність конкурентної боротьби в спрощеній закупівлі і як наслідок — порушить принцип недискримінації учасників та рівного ставлення до них.
Щоб дізнатися про вимоги до учасників у спрощеній закупівлі, переходьте на сторінку наших колег – портал Держзакупівлі