Як уникнути моніторингу держаудитслужби

16.04.2021 08:58
0
Поділитися на facebook
Поділитись
Дизайн без названия (14)

   В цій статті ми з’ясуємо, за якими підставами Держаудитслужба досить часто проводить моніторинги. Сподіваємось, що це допоможе Замовникам уникнути помилок в своїх закупівлях.

   Правильно вказуйте інформацію про строк дії пропозиції

   У Законі вказано, що “строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій

   Проте у деяких замовників зазначено, що пропозиції вважаються дійсними протягом 90 днів з дати розкриття тендерних пропозицій, і це потім є підставою для встановлення Держаудитслужбою порушення.

    Приклад такого випадку за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-01-23-000150-b.

   Використовуйте переговорну процедуру закупівель (скорочену) за призначенням

   При виборі виду закупівлі Замовник може обрати в системі переговорну процедуру закупівлі або скорочену переговорну процедуру закупівлі. Різниця між цими процедурами полягає в строках. Наприклад, якщо в переговорній процедурі закупівлі замовник може укласти і опублікувати договір не раніше, ніж через 10 днів з повідомлення про намір укласти договір, то в скороченій – не раніше, ніж через 5 днів.

   Для проведення скороченої процедури є певний перелік підстав:

  • якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю (вони перераховані в  пункті 3 частини другої статті 40), а саме:
    – виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендера;
    – надання у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам;
    – розірвання договору про закупівлю з вини учасника на строк, достатній для проведення тендера, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі про закупівлю, який розірваний з вини такого учасника. Застосування переговорної процедури закупівлі в такому випадку здійснюється за рішенням замовника щодо кожного тендера;
    – оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендера після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендера, що оскаржується;
    – здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб оборони під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях замовниками, визначеними у Законі України “Про оборонні закупівлі”;
  • у разі закупівлі таких предметів закупівлі:
    – нафти, нафтопродуктів сирих,
    – електричної енергії, послуг з її передання та розподілу,
    – централізованого постачання теплової енергії,
    – централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення,
    – телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів,
    – послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення
    – послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування

   Проведення скороченої процедури без наявності хоча б однієї з вищевикладених підстав буде вважатися порушенням законодавства.

   Приклад моніторингу з такої підстави за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-01-28-012107-b

   В даному кейсі Замовник, на думку Держаудитслужби, не мав права проводити скорочену переговорну процедуру закупівлі на розподіл природного газу.

   Зазначайте однаковий рік плану та закупівлі

   Часто підставою для виявлення порушення є неправильно зазначений рік плану. Замовник має проводити закупівлю за планом того ж року, що і закупівля. Наприклад, замовник запланував закупівлю на 2020 рік і не встиг, або передумав і вирішив перенести її на 2021. Перш ніж оголошувати закупівлю – необхідно змінити рік плану на 2021.

   Ще один приклад: Замовник міг просто механічно помилитись і зазначити неправильно рік плану.

    Отже, перед оголошенням закупівлі радимо перевірити рік плану, щоб не потрапити в ситуацію, в якій опинився замовник в закупівлі за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-12-31-001625-c

   Зазначайте в проекті договору правильні підстави для внесення змін до нього

   Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім певних випадків, – це встановлено Законом. При цьому, створюючи проект договору, потрібно враховувати предмет закупівлі, адже певні підстави для внесення змін стосуються тільки, наприклад, товарів, тож ви не можете використати цю підставу в проекті договору на роботи. 

   Саме такий випадок стався в закупівлі  https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-12-29-008765-a.

   Держаудитслужба у висновку по моніторингу зазначила, що в проекті договору вказано таку підставу для внесення змін до істотних умов договору: зміна ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. Аналогічна підстава для внесення змін до істотних умов договору міститься і у пункті 11.1 укладеного з переможцем договору від 11.02.2021 №110221.

   Однак, нормами частини п’ятої статті 41 Закону збільшення ціни за одиницю до 10 відсотків за відповідних умов передбачено лише для такого предмету закупівлі як товар. Отже, включення до умов проекту договору та до умов укладеного за результатами проведеної закупівлі договору такої підстави для внесення змін до істотних умов договору, як зміна ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, не відповідає нормам частини п’ятої статті 41 Закону.

   При посиланні на конкретну торгову марку – вказуйте “або еквівалент”

   Також зверніть увагу ще на один пункт рішення Держаудитслужби в закупівлі  https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-12-29-008765-a

   Ця ситуація стосується вказання “або еквівалент” скрізь, де згадується конкретна торгова марка. Держаудитслужба зазначила: відповідно частини 1 статті 23 Закону, “технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики”. Крім того, у частині 4 статті 23 Закону визначено: “технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент»”. 

   Моніторингом встановлено, що при наведенні Замовником у Додатку 1 до тендерної документації (Відомість обсягів робіт та Відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва) конкретних марок будівельних матеріалів та виробів.

 

   Не забувайте в проекті договору зазначати підстави для внесення змін до договору

   Відповідно пункту 8 частини 2 статті 22 в складі тендерної пропозиції має бути проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов. До речі, сам перелік підстав наведений в частині 5 статті 41.

  Саме через це в закупівлі № UA-2021-01-16-004194-a Держаудитслужба, за результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, встановила порушення норм пункту 8 частини другої статті 22 Закону

   Детально обґрунтуйте переговорну процедуру закупівлі

   Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю має містити обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.

   Отже, при оголошенні переговорної процедури закупівлі подбайте про наявність таких документів. Зверніть увагу, що в Законі написано “та інші документи” – все-таки посилання на певні документи мають бути, але це не обов’язково саме експертні висновки.

 Наприклад в тендері UA-2021-02-11-006250-b Замовник вказав як обгрунтування переговорної процедури закупівлі – Згідно Закону України “Про публічні закупівлі” п.п. 2 ч.2 стаття 40. 

   На думку Держаудитслужби Замовник не надав достатнього обґрунтування. Радимо все-таки зазначати не тільки посилання на Закон, але й, наприклад, посилання на якісь документи.  Наприклад, відсутність конкуренції можна підтвердити інформацією зі зведеного переліку природних монополій тощо.

    Умови договору не повинні відрізнятись від проекту в ТД

   Відповідно частини 4 статті 41 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону переможця процедури закупівлі.

   Будьте уважними під час укладання договору і обов’язково перевіряйте, чи відповідає договір умовам вашої ТД і умовам, на які погоджувався Учасник.

   Наприклад, в закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-12-01-009079-b моніторингом було встановлено, що умови укладеного Договору відрізняються від змісту проекту договору, наданого в складі тендерної пропозиції ТОВ «Торгово-будівельна фірма «Севенбуд», зокрема, укладений Договір не містить умов розділу 15, а розділи 14 та 16 викладені не в повному обсязі. Це, на думку Держаудитслужби, є порушенням вимог частини четвертої статті 41 Закону.

   Застосовуйте функціонал 24 годин тільки у випадках передбачених Законом

   Часто  у Замовників виникає питання: чи давати можливість протягом 24 годин довантажити документ, який раніше не був завантажений. 

   З цього приводу є моніторинг Держаудитслужби в закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-11-17-008169-c.

   Згідно Закону, у разі якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж 2 робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. 

   Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах: 

1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону; 

2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю. 

   Замовник встановлює учасникам вимоги про усунення невідповідностей у документах, що надані ними у складі тендерних пропозицій. При цьому Замовник установив учаснику ТОВ «Автомагістраль-Південь» вимогу про усунення невідповідностей, шляхом надання документу (лист-пояснення щодо відповідності наданої техніки вимозі пп. 5.2.2. ч. 5 Розділу ІІІ ТД ) відсутнього у складі тендерної пропозиції учасника, чим порушив вимоги частини шістнадцятої статті 29 Закону. Також, за результатами проведеного моніторингу встановлено невідповідність тендерної пропозиції Учасника вимогам ТД. 

   Уважно введіть  інформацію в систему 

   Часто у замовників можуть виникати помилки через неуважність. Можливо, саме це стало причиною невідповідності у формі оголошення та інформації в тендерній документації в закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-02-09-010976-a

   Відповідно моніторингом Держаудитслужби встановлено розбіжності в інформації щодо строку поставки товару, а саме: згідно з оголошенням про проведення відкритих торгів строк поставки визначений до 31.12.2021, згідно з пунктом 4.4 розділу «Загальні положення» тендерної документації та Додатком «Технічне завдання» до неї – з дати укладення (підписання) договору по 30.04.2021.

   Будьте уважні при публікації оголошення та звіряйте всі дати, адже така маленька невідповідність може стати підставою для протоколу від Держаудитслужби.

 

При написанні статті використані матеріали infobox.prozorro.org

Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку