Законом України «Про публічні закупівлі» передбачено, що для придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена в пунктах 1 і 2 частини 1 статті 3 цього Закону, замовники мають використовувати спрощену закупівлю. Проведення такої закупівлі вимагає від замовника складання оголошення про закупівлю, розгляду пропозицій, тощо. Але Законом передбачена більш проста та швидша альтернатива – закупівля через електронний каталог.
Порядок використання електронного каталогу затверджений Постановою Кабінету міністрів України № 822 від 14 вересня 2020 р. Відповідно до п. 56 Порядку, у разі здійснення закупівлі товару, вартість якого дорівнює або перевищує 50 тис. гривень та є меншою, ніж 200 тис. гривень, для замовників, визначених пунктами 1—3 частини першої статті 2 Закону, та меншою, ніж 1 млн гривень для замовників, визначених пунктом 4 частини першої статті 2 Закону, замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників. Запит ціни пропозицій формується у разі, коли у профілі товару розміщено дві або більше пропозиції товару від постачальників.
Які кроки необхідно зробити замовнику для запиту ціни пропозицій?
1) Створити план закупівлі, передбачений пунктом 5 частини 2 статті 4 Закону.
2) Створити у профілі товару запит ціни пропозицій через кабінет на майданчику. При цьому закупівля створюється не на вибраний конкретний товар, а на профіль товару (сукупність технічних характеристик товару);
3) Заповнити у кабінеті поля з обов’язковою інформацією про кількість товару, термін та місце поставки, строк прийому пропозицій, тощо;
4) Оголосити закупівлю та підписати її КЕП;
5) Після того, як постачальники подадуть свої пропозиції, система визначає переможця автоматично;
6) Укласти договір з переможцем торгів;
7) Опублікувати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до статті 10 Закону. Звіт формується автоматично.
Що можна придбати в електронному каталозі Prozorro Market?
Замовники можуть використовувати е-каталог виключно для закупівлі товарів, бо закупівля послуг або робіт через е-каталог не передбачена чинним Законом.
Які документи має підготувати замовник для оголошення запиту ціни пропозицій?
Замовнику не потрібно завантажувати до оголошення запиту ціни пропозицій жодних документів. Вся необхідна інформація, а саме: найменування товару та його кількість, строк, місце, спосіб поставки, умови оплати та кінцевий строк подання ціни пропозицій, надається шляхом заповнення електронних полів.
Замовнику не потрібно складати тендерну документацію з кваліфікаційними вимогами та описувати вимоги до товару.
Всі постачальники, які пропонують свої товари вже пройшли кваліфікацію. А технічні характеристики виписані у профілях товарів.
Що таке профіль товару?
Найпростіше – це описати як набір технічних характеристик товару аналогічно технічним умовам на торгах. Наприклад, є профіль товару папір для друку, щільність 80 г, білизна 100%. У цьому профілі можуть міститись пропозиції кількох постачальників. Запит ціни пропозицій оголошувати потрібно саме у профілі товару. Постачальники його бачать і подають свої пропозиції.
Скільки часу потрібно, щоб провести закупівлю через запит ціни пропозицій?
Закупівля через каталоги із використанням запиту ціни пропозицій – це значно швидше, ніж спрощена закупівля: у разі, якщо замовник встановить мінімальний необхідний термін подачі пропозицій 2 робочих дні і постачальник протягом одного дня підтвердить намір укласти договір, угоду можна буде укласти вже через 3 робочих дні після оголошення закупівлі. Хоча остаточний термін проведення закупівлі залежить від того, який строк подання пропозицій буде встановлений замовником, такий спосіб закупівлі може зайняти буквально кілька днів.
Чи може постачальник відмовитись від укладання угоди?
За відмову укладати угоду на умовах, що зазначені в його пропозиції, замовник може подати звернення з інформацією про такі порушення через електронну систему закупівель до адміністратора і при наявності кількох порушень, пропозиції такого учасника будуть тимчасово приховані за результатом рішення ЦЗО. Тобто, відмовлятись від підписання договору постачальнику не вигідно. Проте, якщо постачальник все ж таки вирішив не укладати договір, система автоматично визначить переможцем наступного постачальника.
Чи може замовник скасувати закупівлю?
Замовник може відмінити замовлення/запит ціни пропозицій до укладення договору про закупівлю.
Інформація про відміну замовлення/запиту ціни пропозицій замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня з дня прийняття такого рішення.
Чи може замовник дискваліфікувати учасника?
Ні, замовник не зможе дискваліфікувати учасника, адже всі постачальники вже пройшли відбір та були кваліфіковані.
Чи потрібно обґрунтовувати вибір технічних характеристик та очікувану вартість та розміщувати інформацію про неї на сайті замовника?
Ні, не потрібно. Постанова КМУ №1266 від 16 грудня 2020 р., передбачає, що обґрунтування потрібно лише для конкурентних закупівель. Закупівлі через каталог такими не є.
Автор статті – Ольга Нос, https://infobox.prozorro.org