Вчора, 12.04.21, незважаючи на зауваження Головного науково-експертного управління Верховної ради, комітет з питань економічного розвитку підтримав законопроект, який пропонує зробити спрощені закупівлі необов’язковими для замовників, які є “сільськими, селищними радами, міськими територіальними громадами”.
Трансперенсі інтернешнл Україна закликає не підтримувати та не виносити на голосування законопроект 5289, оскільки це може негативно вплинути на прозорість та ефективність використання бюджетних коштів, ускладнити контроль у сфері публічних закупівель та повернути корупційні ризики на дотендерних сумах.
У законопроекті є дві правки, які навіть не узгоджуються між собою!
Перша заключається в тому, що спрощені закупівлі стають необов’язковими для більшості замовників (тих, які визначені пунктами 1-3 частини 1 статті 2 Закону). Серед них – органи державної влади та місцевого самоврядування, органи соціального страхування та деякі юридичні особи.
Друга правка дозволяє сільським і селищним радам та міським територіальним громадам на власний розсуд або проводити спрощені, або укладати прямі договори для закупівель:
- харчових продуктів, паливно-мастильних матеріалів, природного газу та електричної енергії, малоцінних або швидкозношуваних товарів для закладів охорони здоров’я або закладів освіти комунальної форми власності;
- послуг з підвезення здобувачів освіти до закладу освіти та у зворотному напрямку;
- проектно-кошторисної документації.
Взагалі, сама аргументація необхідності прийняття цього законопроекту викликає багато запитань.
Автори стверджують, що у місцевих громад виникають значні ускладнення з проведенням спрощених закупівель. Однак, відповідно до вимог Закону, після проведення реформи децентралізації, штатні та фінансові можливості територіальних громад дозволяють виділити уповноважену особу (осіб) для організації публічних закупівель підпорядкованих замовників.
Крім того, нас переконують, що цей законопроект важливий для забезпечення безперервного функціонування освітніх і медичних закладів, оскільки без деяких товарів та послуг вони не можуть здійснювати профільну діяльність.
Пункт 3 частини 7 статті 3 Закону дозволяє купувати товари, роботи та послуги без спрощених закупівель, якщо у вас виникає потреба з об’єктивних обставин не дотримуватися строків для проведення спрощеної закупівлі.
Цей законопроект фактично знищує саму ідею спрощених закупівель і закреслює усі антикорупційні зміни, які вони внесли у сферу.
Нагадуємо, що згідно чинної редакції Закону “Про публічні закупівлі” замовники мають використовувати спрощені для закупівель товарів і послуг від 50 тис. грн до 200 тис. грн, а також робіт від 50 тис. грн до 1,5 млн грн. Вони мають оголосити закупівлю у системі Prozorro. Якщо свої пропозиції подадуть двоє чи більше учасників, відбудеться аукціон, якщо лише один — замовник може підписати договір одразу з ним.
Крім того, спрощені закупівлі:
- відбуваються навіть з одним учасником, дозволяють просити з постачальника мінімум документів і мають коротші терміни, ніж відкриті торги;
- допомагають замовникам зекономити кошти;
- виводять з тіні чимало придбань. Лише за рік існування – вже 40 млрд грн.
Звісно, процедуру спрощених закупівель є куди покращувати. І виникає справедливе питання: може краще вдосконалювати, ніж руйнувати?
Ми закликаємо народних депутатів не виносити на голосування цей законопроект та не підтримувати його!
При написанні статті використані матеріали dozorro.org