Оборонні закупівлі мають ряд особливостей. Ключові аспекти закупівель за спрощеними торгами із застосуванням електронної системи роз’яснює експерт. Будьте уважні, адже станом 30 квітня 2021 року в системі Прозорро вже було зафіксовано закупівлі на загальну суму понад 360 млн. грн згідно з цією процедурою, що суперечить вимогам Закону України «Про оборонні закупівлі», оскільки закупівлям за оборонними процедурами має передувати затвердження трьохрічного плану закупівель та визначення Кабінетом Міністрів України переліку замовників в сфері оборони .
17 липня 2020 року був прийнятий та з 1 січня 2021 року набирав чинності Закон України №808 «Про оборонні закупівлі», основною метою якого є «визначення правових засад для забезпечення матеріально-технічних і наукових потреб сектору безпеки і оборони держави шляхом ефективного та прозорого здійснення оборонних закупівель із дотриманням заходів захисту національних інтересів, створення конкурентного середовища, запобігання корупції у сфері оборонних закупівель, розвитку добросовісної конкуренції, а також ефективного та прозорого планування, реалізації і контролю за здійсненням оборонних закупівель».
Найважливішими нормами Закону є:
- Конкурентні процедури закупівель для потреб оборони;
- Опис усіх процедур закупівлі;
- Електронний реєстр виконавців (тих, хто постачає товари й послуги для оборони);
- Передбачене затвердження типових державних контрактів;
- Впровадження критерію «життєвий цикл» озброєння, військової і спеціальної техніки;
- Поступовий перехід до державного підтвердження якості на основі підходів, що використовуються у відповідних стандартах НАТО;
- Зняття грифу «таємне» з закупівель за державним оборонним замовленням: переважна більшість оборонного замовлення вже не буде таємним, що дозволить підвищити конкуренцію та громадський контроль в сфері оборони.
Законом передбачаються наступні процедури закупівлі:
1) закриті закупівлі, якщо предмет закупівель становить державну таємницю, з урахуванням положень Закону «Про державну таємницю»:
- переговори;
- поетапні переговори;
2) торги з обмеженою участю застосовуються відповідно до Закону «Про публічні закупівлі» з урахуванням деяких особливостей;
3) спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель застосовуються під час дії особливого періоду в Україні тощо, якщо предмет закупівель не є державною таємницею;
4) спрощений відбір без застосування електронної системи закупівель застосовується як виняток під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або окремих регіонах.
Від дати набрання чинності Закону втратив чинність Закон України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони», основною процедурою закупівель якого була Переговорна процедура для гарантованого забезпечення потреб оборони.
В Законі «Про оборонні закупівлі» її замінюють Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель.
Розглянемо цю процедуру детальніше.
Вона застосовується державним замовником* під час дії особливого періоду в Україні або у період введення надзвичайного стану, або у період проведення антитерористичної операції, або у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у разі якщо відомості про закупівлю товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони не становлять державної таємниці.
*державні замовники у сфері оборони – визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України. Перелік державних замовників визначений Постановою КМУ від 03.03.2021 №363 «Питання оборонних закупівель»
Спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель (далі – спрощені торги) здійснюються у порядку, передбаченому для проведення відкритих торгів Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням певних особливостей Закону «Про оборонні закупівлі» (розділ ІІІ) щодо наявності закупівлі в трирічному/річному планах, обов’язкової інформації в оголошенні, розміру кроку в аукціонах, строків проведення та оскарження, кваліфікаційних критеріїв, підстав для кваліфікації та відхилення пропозицій, виправлення недоліків протягом 24 годин, умов відміни процедури або визнання її такою, що не відбулась, тощо.
Про основний алгоритм проведення спрощених торгів в оборонній сфері та про особливості оскарження оборонних закупівель читайте у наших колег на порталі Держзакупівлі.