Особливостями передбачено проведення замовниками закупівель з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону.
Відповідно до пункту 14 Особливостей, закупівля здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів).
Запланована закупівля включається до річного плану закупівель відповідно до статті 4 Закону.
Замовник обирає вид закупівлі керуючись вартісними межами, визначеними Особливостями.
Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної Особливостями.
Здавалося б, усе сплановано, закупівля проведена, але раптово виникає непередбачена та несподівана “додаткова потреба“.
Ось, декілька реальних прикладів запитів щодо додаткової потреби:
- На початку року проведені ВТО, на зараз вже вибрали всю продукцію по Договору, але до кінця року ще залишається потреба. Чи маю я право провести ЗЦП до кінця року?;
- Відбувся тендер на перекриття покрівлі у школі, зобов’язання по договору виконані, сесією виділили додаткові кошти на додаткові роботи 400 тис капітальний ремонт, можу я укласти прямий договорі як роботи до 1,5 млн?;
- На початку року провели ВТ на встановлення системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням – Електромонтажні роботи – на суму 800 000,00 грн. Зараз виникла нова потреба (ремонт внутрішніх електромереж для підключення генератора для пункту незламності) за цим же кодом на 53 000 грн. Передбачити цю потребу заздалегідь, звичайно, ми не могли. Чи можемо укласти прямий договір?;
- Сумарно по коду 33690000-3 лаб.реактиви вартість перевищує 100 тис.грн. У липні вже було проведено відкриті торги. На цей час знову потрібні ці лаб.реактиви (на жаль лабораторія не розрахувала обсяги), які мої дії: знову проводити відкриті торги?;
- З початку року було придбано дизпалива на суму 96 тис грн по Постанові 1178 п.11. У вересні виділено додаткові кошти. Нова потреба, чи можна прямий договір?;
- Ми-школа-інтернат. На початку року уклали прямий договір на закупку м’яса на суму 75 тис. грн. і цього б вистачило до кінця року, але на зараз планується повернення дітей з евакуації, тим самим виникає додаткова потреба закупити цей товар (це не на додаткові гроші ). Що нам робити?;
- Був тендер по бензину на початку року, чи можна ще до кінця року заключити прямий договір до 100 тис.? Чи знову тендер?;
Що ж робити замовникам у випадку додаткової потреби?
Пунктом 15 Особливостей установлено, якщо у замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним вже була здійснена у поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена, а замовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями.
Отже, непередбачена потреба – це новий предмет закупівлі.
Нагадую, що кожне рішення, ухвалене уповноваженою особою, фіксується протоколом.
У випадку виникнення додаткової потреби у закупівлі товарів, робіт або послуг, уповноваженій особі необхідно оформити відповідну документацію (протокол уповноваженої особи).
Уповноважена особа обовʼязково повинна мати наявні документи, які підтверджують цю потребу, такі як рішення щодо виділення додаткових коштів, службові записки/рапорти/заявки на проведення закупівлі від інших посадових осіб замовника, довідки про зміни до кошторису видатків тощо.
Джерело: https://infobox.prozorro.org/articles/pro-dodatkovu-potrebu