“Минуло три місяці відколи закупівельна спільнота працює за новими правилами. Однак у учасників все ще виникає багато запитань стосовно того, як саме це працюють деякі зміни. Одне з таких нововведнь, яке активно обговорювалося представниками бізнесу ще на етапі ознайомлення, це норма про 24 години на виправлення помилок”,- розповідає Ольга Данилюк, юристка торговельного майданчика Zakupki.Prom.ua.
Зараз ми розглянемо для чого дається норма 24 години, що, коли і як потрібно виправляти.
Для чого дається норма на виправлення 24 години?
До того, як почав діяти функціонал 24 години на виправлення помилок, велика частина відхилень пропозицій учасників була пов’язана з недоліками щодо права підпису тендерної пропозиції та/або невідповідністю кваліфікаційним критеріям, які встановлюються відповідно до ст.16 Закону.
Кожен замовник має свої вимоги для підтвердження цих критеріїв, що в свою чергу, ускладнює уніфікацію документів постачальників. Недоліки у поданих відгуках, не надані невід’ємні частини до аналогічного договору, відсутність деякої інформації в довідці про наявність кваліфікованого персоналу – і це тільки маленька частина помилок, які допускають замовники. І у таких випадках замовник мав відхилити постачальника.
Тому, аналізуючи підстави для відхилення, з’явилася ідея врегулювати на законодавчому рівні можливість учасників виправляти недоліки у своїй пропозиції. У результаті було визначено чіткий перелік інформації, які підлягають виправленню, а також запроваджена норма, згідно з якою замовник не може розміщувати більше ніж одну вимогу про усунення невідповідностей щодо одного і того ж учасника, але, крім випадків, які пов’язані з виконанням рішенням органу оскарження.
Що можна виправляти?
На жаль, на сьогоднішній день багато учасників думають, що можна виправляти все що завгодно. Зокрема, документи, що стосуються технічної частини пропозиції, наприклад, довантажувати сертифікати відповідності, протоколи випробувань тощо. Але, документи технічної частини з недавніх пір, виправленню не підлягають. Відповідно до ст. 29 такі виправлення можна робити лише в інформації та/або документах щодо підтвердження:
- відповідності учасника закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до ст. 16 Закону;
- права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.
Як виправляти?
Дуже часте запитання стосується того, коли учасник сам знайшов помилку у своїй пропозиції, але технічно не може це зробити. У тій же ст. 29 Закону зазначено, що якщо замовник виявив невідповідності в документах учасника, він розміщує в системі Prozorro повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Також у цій статті вказано, що учасник закупівлі виправляє помилки в інформації та/або документах після розкриття тендерних пропозицій. Тобто, кнопка, яка дає можливість виправити помилки з’являється тільки у тому випадку, коли замовник опублікував вимогу. Можливість виправити помилки можна протягом 24 годин з моменту розміщення відповідної вимоги (визначено нової редакцією Закону “Про публічні закупівлі”). Після закінчення даного періоду, кнопка на довантаження документів стає неактивною.
Коли виправляти?
Дуже часто 24 години плутають з робочим днем, але це не так. Для прикладу, якщо замовник опублікував вимогу у вівторок 14.00, то 24 години для виправлення збігають у середу 14.00.
Функціонал 24 години на виправлення помилок повинен допомогти замовнику не відхиляти найбільш економічно вигідну пропозицію, а також замовники повинні більш відповідально ставитись до підготовки тендерних пропозицій.
При написанні статті використані матеріали infobox.prozorro.org