Питання-відповіді від Радника за травень 2024

07.06.2024 14:03
0
Поділитися на facebook
Поділитись
ARCHIVOS PEQUEÑOS

Ознайомтеся з відповідями на актуальні запитання, які виникали в користувачів порталу «Радник» у травні 2024 року.

Питання 1 

Плануються відкриті торги на закупівлю послуг на суму 6 000 000 грн. Якщо за Законом, то це мають бути відкриті торги з публікацією англійською мовою, а як стосовно Особливостей?

 

Відповідь

Добрий день! Як відомо, під час воєнного стану публічні закупівлі здійснюються згідно з нормами Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Після внесення двадцять других змін до Особливостей замовник має можливість провести відкриті торги з публікацією англійською мовою. Так, змінами від 09.04.2024 Особливості, зокрема, доповнені пунктом 12-1, яким передбачено, що замовники можуть здійснювати публічні закупівлі товарів, послуг, робіт незалежно від їх вартості шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Законом для відкритих торгів, оголошення про проведення яких оприлюднюється відповідно до частини 3 статті 10 Закону, та з урахуванням положень абзацу 2 пункту 4, пунктів 19, 27, 43, абзацу 9 пункту 44 та пункту 47 цих особливостей.

Виходячи з норми, передбаченої частиною 3 статті 10 Закону, з 09.04.2024 замовники можуть проводити відкриті торги з публікацією англійською мовою, або, простіше кажучи, євроторги. Євроторги з урахуванням Особливостей дещо відрізняються від міжнародної закупівлі за Законом, а саме: замовники мають право, але не зобов’язані проводити євроторги; замовники проводять міжнародні закупівлі незалежно від вартісних меж; оголошення про проведення євроторгів оприлюднюється відповідно до частини 3 статті 10 Закону та з урахуванням положень абзацу другого пункту 4, пунктів 19, 27, 43, абзацу дев’ятого пункту 44 та пункту 47 цих особливостей.

Під час воєнного стану проводити відкриті торги з публікацією англійською мовою обов’язку для замовника немає. Тобто замовник може вибрати на власний розсуд, провести звичайні відкриті торги за Особливостями або провести євроторги, або скористатися каталогами, якщо предмет закупівлі товар.

Можете скористатися зразком протоколу про надання відповіді на звернення з вимогою та внесення змін до тендерної документації та оголошення про проведення відкритих торгів.

Питання 2

Хто в Замовника відповідальний за визначення очікуваної вартості закупівлі?

 

Відповідь 

Перед здійсненням публічної закупівлі уповноважена особа повинна її запланувати. Статтею 11 Закону, зокрема, унормовано, що уповноважена особа формує річний план закупівель в електронній системі закупівель.

Згідно з пунктом 2 розділу І Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 18.02.2020 № 275, очікувана вартість предмета закупівлі — розрахункова вартість предмета закупівлі на конкретних умовах поставки із зазначенням інформації про включення/невключення до очікуваної вартості податку на додану вартість (ПДВ) та інших податків і зборів.

При цьому Закон не містить прямої вказівки, що саме уповноважена особа повинна визначити очікувану вартість предмета закупівлі.

Залежно від сукупності внутрішніх обставин замовника, зокрема річного об’єму закупівель, кількості уповноважених осіб у внутрішньому документі замовника (Положенні про уповноважену особу, Методиці визначення очікуваної вартості тощо) може бути визначено працівника замовника, що відповідатиме, зокрема, за визначення очікуваної вартості предмета закупівлі.

Група компаній «Радник» в орієнтовному Порядку взаємодії між структурними підрозділами під час планування та проведення закупівель пропонує цей обов’язок закріпити за ініціатором закупівлі.

Ініціатор закупівлі — посадова особа замовника, зокрема керівник структурного підрозділу або інша відповідальна особа структурного підрозділу замовника, що зацікавлена у придбанні певного товару / роботи / послуги відповідно до Закону. Не буде порушенням, якщо такий обов’язок покладуть на уповноважену особу.

Питання 3
Чи може бути довідка зі статистики підставою для збільшення ціни за підпунктом 2 пункту 19 Особливостей?

Відповідь

Відповідно до підпункту 2 пункту 19 Особливостей істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.

Таким чином, у підпункті 2 пункту 19 Особливостей йдеться про внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару саме через коливання ціни на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю.

Тобто постачальник для зміни ціни має надати замовнику документальне підтвердження коливання ціни такого товару на ринку, у якому зазначена:

  • ціна за одиницю товару на момент укладання договору або останнього підвищення ціни,
  • ціна за одиницю товару на момент пропозиції підвищення.

Зауважимо, що сторони можуть внести зміни до договору про закупівлю пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку.

На момент написання матеріалу довідка зі статистики / довідка з Державної служби статистики України про середні ринкові ціни містить середні ціни на товар у певному місяці, у певному регіоні, проте не містить інформації про рівень цін на конкретні дати (дату укладання договору / останнього підвищення ціни та дату пропозиції підвищення), тобто не може бути підставою для підвищення ціни згідно з підпунктом 2 пункту 19 Особливостей.

Підтвердження росту ціни товару на ринку можуть надавати у вигляді офіційного листа / довідки від уповноваженого на це органу / установи. До таких установ можна віднести Торгово-промислову палату, ДП «Держзовнішінформ» тощо. При цьому такий документ має містить ціни на конкретні дати (дату укладання договору / останнього підвищення ціни та дату пропозиції підвищення) для можливості визначення відсотка збільшення ціни за одиницю товару.

Зауважимо: у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом, на службових (посадових), уповноважених осіб замовника накладається штраф від тисячі п’ятисот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25 500–51 000 грн). У разі повторного притягнення особи до адміністративної відповідальності протягом року за аналогічне порушення штраф становитиме від трьох тисяч до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (51 000–85 000 грн).

Нагадаємо, що підвищення ціни на підставі підпункту 2 пункту 19 є правом, а не обов’язком замовника, тому якщо замовник не згоден піднімати ціну, йому в пригоді стане зразок листа-відмови від підняття ціни відповідно до Особливостей.


Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку