Обираємо процедуру закупівлі, встановлюємо вимоги до постачальників.
Рік тому, коли епідемія коронавірусу лише починалась, ринок засобів індивідуального захисту відчував жорсткий дефіцит, ціни були занадто високими, товарів не вистачало. Оскільки виробництво та реалізація захисних масок стали надзвичайно привабливим видом діяльності, досить швидко їх виробництво було налагоджено. Стабільному попиту також сприяв той факт, що знаходження у громадському місці без маски загрожувало штрафом. Також зросла потреба замовників у захисному одязі, оскільки за новими стандартами захисні костюми для медиків стали необхідними.
Засоби індивідуального захисту були включені в Перелік до Постанови 225. Їх можуть закуповувати за коронавірусною процедурою закупівлі будь-які замовники, а не тільки медичні заклади, що надають допомогу хворим на COVID-19.
У Постанові зазначено, що всі операції з постачання засобів індивідуального захисту звільняються від оподаткування податком на додану вартість. Враховуючи, що основною підставою для звільнення від оподаткування податком на додану вартість є відповідність таких товарів назві товару, що зазначена в переліку, Перелік до Постанови 224 є деталізованим, не просто «захисний одяг», а – халат, костюм, шапочка, бахіли та інше.
Для діяльності з реалізації засобів індивідуального захисту не потрібна ліцензія, оскільки вони не мають фармакологічної або іншої лікувальної дії на організм людини, але створюють фізичний бар’єр для проникнення інфекційних чинників та збудників хвороби. Отже, такі засоби, по-перше, повинні забезпечувати належний ступінь захисту для користувача від небезпеки для його життя та здоров’я. По-друге, такі засоби не повинні самі стати джерелом небезпеки внаслідок їх тривалого носіння.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2021 № 54 було внесено зміни в Переліки до Постанови 224 та Постанови 225, а саме – до окремих позицій засобів індивідуального захисту відтепер обов’язково додаються документи про відповідність ДСТУ.
У 2 статті Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» передбачено,що дія цього Закону поширюється на всі види продукції, за винятком:
‑ об’єктів будівництва;
‑ виробів мистецтва та унікальних виробів народного художнього промислу;
‑ предметів антикваріату.
Також стаття 28 цього ж Закону передбачає, що у випадках, визначених у технічних регламентах, якими передбачене застосування процедур оцінки відповідності, виробник або уповноважений представник повинен складати декларацію про відповідність. Крім того, відповідно до вимог, визначених у певних технічних регламентах, продукція при наданні на ринку або введенні в експлуатацію повинна супроводжуватися декларацією про відповідність, її копією чи спрощеною декларацією про відповідність.
Для засобів індивідуального захисту також затверджено відповідний технічний регламент.
Враховуючи сьогоднішню ситуацію, його дія не поширюється на засоби індивідуального захисту, включені в Перелік до Постанови 224 (що передбачено Постановою 226). Для введення в обіг засобів індивідуального захисту необхідно повідомлення Державної служби з питань праці про введення в обіг засобів індивідуального захисту, стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів, але використання яких необхідне в інтересах охорони здоров’я.
Дія Технічного регламенту не поширюється на засоби індивідуального захисту, на які видано таке повідомлення Державною службою з питань праці.
Яким же ДСТУ мають відповідати засоби індивідуального захисту, і яких саме засобів це стосується?
Переліками до Постанови 224 та 225 передбачено, що до позиції «медична маска» додається документ про відповідність ДСТУ EN 14683:2014 та/або EN 14683:2005. (На практиці це означає, що так звані “дизайнерські маски” із тканин різного кольору та фактури, з оздобленням залишаються лише для приватного користування).
Відповідно до Переліку Постанови 224 документ про відповідність ДСТУ EN 14126:2008 та/або EN 14126:2003 додається до позицій «Халат ізоляційний медичний одноразовий» та «Костюм біологічного захисту/комбінезон».
Відповідно до Переліку Постанови 225, такий же документ додається до позиції «Одяг захисний від інфекційних агентів для багаторазового та обмеженого використання».
Аналізуючи положення з обох Постанов, зазначаємо, що коли кінцевим споживачем є медична установа або будь-який інший заклад, що закуповує товар по коронавірусній закупівлі, документ про відповідність ДСТУ надається на весь товар, що підпадає під визначення «одяг захисний» ‑ Шапочка медична одноразова, Костюм біологічного захисту, Халат ізоляційний медичний одноразовий, Бахіли одноразові тощо.
У разі, якщо замовник обрав іншу процедуру закупівлі, враховуються вимоги Постанови 224, тобто документ про відповідність ДСТУ додається до таких товарних позицій: Халат ізоляційний медичний одноразовий;
Підведемо підсумки.
При закупівлі засобів індивідуального захисту постачальник має надати замовнику:
Lкларацію про відповідність або повідомлення Державної служби з питань праці про введення в обіг засобів індивідуального захисту, стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів. А також документ про відповідність ДСТУ EN 14683:2014 та/або EN 14683:2005 (для масок медичних) та про відповідність ДСТУ EN 14126:2008 та/або EN 14126:2003 (одяг захисний).
Який саме документ має бути надано?
Оскільки це не вказано конкретно і однозначно, шукаємо відповідь в Законі України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності».
Відповідно до статті 1 згаданого Закону «Визначення термінів», документ про відповідність – декларація (в тому числі декларація про відповідність), звіт, висновок, свідоцтво, сертифікат (зокрема, сертифікат відповідності) або будь-який інший документ, що підтверджує виконання заданих вимог, які стосуються об’єкта оцінки відповідності;
Наприклад, мається на увазі, що є декларація про відповідність, де зазначено, що даний товар виготовлений за умовами ДСТУ – ця декларація може бути надана постачальником в якості підтвердного документа. Але якщо товар виготовляється відповідно до ТУ – необхідно отримати сертифікат відповідності або інший відповідний документ.
Саме дотримання вимог ДСТУ стосовно засобів індивідуального захисту є запорукою того, що засіб є безпечною продукцією.
Автор Тетяна Руденко
Матеріал опублікований в “Ліга.Блоги”