Вам двічі не вдалося провести відкриті торги й плануєте закупити за переговорною процедурою? Будьте обережні, адже за неправомірне проведення «переговорки» — штраф від 25 500 грн. Як підтвердити документально та правильно провести переговорну після відміни двох торгів 2021 роз’яснюємо у статті.
Переговорна процедура існує лише як виняток для замовника. Її можна застосувати тоді, коли існують підстави, передбачені частиною 2 статті 40 Закону № 922. Підтвердні документи залежать від того, яка саме підстава наявна у конкретному випадку.
За вибір процедури закупівлі відповідає тендерний комітет або уповноважена особа замовника. Вони можуть використати переговорну процедуру закупівлі тільки у виняткових випадках. У тому числі якщо тендер відмінили двічі з причини відсутності достатньої кількості учасників — усього чи окремих лотів.
Для того, щоб правомірно запровадити переговорну процедуру закупівлі за цією підставою, розглянемо її правила детально.
Правило 1: змінювати предмет закупівлі заборонено
Визначати предмет закупівлі слід згідно з вимогами Закону № 922 та Порядку № 708, застосовуючи Єдиний закупівельний словник.
Приміром замовник закуповує послуги з організації гарячого харчування. Тендер на такі послуги скасували двічі. Після чого замовник збирається закупити за переговорною процедурою.
Правило 2: змінювати технічні та якісні характеристики предмета закупівлі – не можна, інші характеристики змінювати правомірно лише з обґрунтуванням
Змінювати технічні та якісні характеристики предмета закупівлі не можна в жодному разі, як у другому тендері, так і в переговорній закупівельній процедурі.
При цьому Закон № 922 не зазначає ніяких обмежень щодо зміни очікуваної вартості та кількісних характеристик предмета закупівлі у цьому випадку.
Попри це, слід пам’ятати про:
- Мету Закону № 922. Йдеться про забезпечення ефективної та прозорої закупівлі, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, боротьбу з проявами корупції тощо.
- Принципи закупівель. Мова про максимальну економію та ефективність, неприпустимість корупції та зловживання.
Якщо у вас відсутня об’єктивна потреба у зміненні кількості предмета закупівлі та його очікуваної вартості у переговорній процедурі закупівлі, їх змінювати не варто.
Правило 3: вимоги до учасника повинні бути такими ж, як під час першого тендеру
Якщо вимоги до учасника для переговорної процедури закупівлі будуть відрізнятися від передбачених у двох скасованих тендерах, вас чекають певні наслідки.
Орган оскарження може відмінити переговорну процедуру закупівлі.
Для правомірного проведення переговорної процедури закупівлі вимоги до учасників повинні залишатися незмінними.
Правило 4: обидва тендери повинні бути скасовані саме через відсутність достатньої кількості учасників, а не за іншою підставою
Проводити переговорну процедуру на підставі пункту 1 частини 2 статті 40 Закону № 922 можна лише тоді, коли процедура відкритих торгів не відбулася двічі, зокрема частково (за лотом), з причини відсутності достатньої кількості тендерних пропозицій, встановленої Законом № 922.
Зверніть увагу й не плутайте! Тендер скасовують через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій у тому разі, якщо для участі у відкритих торгах було подано менш ніж 2 пропозиції (абз. 2 п. 1 ч. 2 ст. 32 Закону № 922).
Якщо на торги прийде як мінімум 2 учасники й ви відхилите одного або ж обох, підстави для скасування тендеру вже будуть іншими:
- допущення до оцінки менш як двох тендерних пропозицій у процедурі відкритих торгів, якщо оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднено згідно з частиною 3 статті 10 Закону № 922 (п. 2 ч. 2 ст. 32 Закону № 922);
- відхилення всіх тендерних пропозицій за Законом № 922 (п. 3 ч. 2 ст. 32 Закону № 922).
Важливо! Якщо ви відмінили одну або обидві процедури закупівлі за вищезазначеними підставами, то вже не маєте права звернутися до переговорної процедури закупівлі.
П’яте і шосте правила переговорної процедури після відміни двох торгів читайте на сайті наших колег – портал Держзакупівлі.