Нецінові критерії

19.05.2021 11:36
0
Поділитися на facebook
Поділитись
Дизайн без названия (20)

   Під час проведення закупівель визначальним критерієм, за яким оцінюють пропозиції є ціна. Також, крім звичайних закупівель, ви можете оголосити закупівлю, в якій беруться до уваги й інші фактори. Для таких закупівель визначаються додаткові нецінові критерії оцінки пропозиції, які мають суттєве значення. 

 
   Критерії, які ви можете застосовувати: 
– умови оплати,
– строк виконання,
– гарантійне обслуговування, 
– експлуатаційні витрати. 


   Зрозуміло, це не вичерпний перелік і кількість таких критеріїв необмежена.
   

   Також треба враховувати, що такі критерії мають різний рівень важливості для замовника. Кожен критерій має числове значення, яке визначає його вплив на кінцевий результат визначення переможця. Які саме нецінові критерії використати замовники вибирають самостійно.


   Крім того, замовник самостійно визначає важливість кожного критерію для себе та призначає його вагу. Але варто пам’ятати, що сукупно питома вага усіх обраних вами нецінових критеріїв не може бути вищою за 30% від загальної вартості закупівель. Єдиним виключенням є закупівля за процедурою конкурентного діалогу.

   Слід зазначити, нецінові критерії — не головний параметр, за яким обирається переможець, це лише додаткова вигода, яка допомагає придбати саме те, що необхідно вашій організації. 
   Застосовуючи нецінові критерії вам необхідно обов’язково вказати такі параметри:

 
– назву показника, яка має бути сформульовано однозначно і зрозумілою постачальнику мовою,
 підказку, в якій може бути ваш коментар щодо нецінового показника з більш детальним роз’ясненням, 
– список можливих варіантів та їх вага.

   Наприклад, розглянемо розробку та впровадження системи централізованого відеоспостереження.
   

   Дуже важливе питання — забезпечення гарантійного обслуговування. Зрозуміло, що чим довшим є гарантійний період, тим краще для вас, оскільки турботи щодо ремонту обладнання, що вийшло з ладу, покладаються на постачальника на весь гарантійний період.
 

    В даній ситуації можливим є визначення терміну гарантійного обслуговування в якості нецінового критерію оцінки. Постачальник залишає за собою право обрати одне зі значень цього критерію. Під час створення пропозиції постачальник має вказати не лише ціну, але й обрати один з трьох варіантів гарантійного обслуговування, виходячи з власних можливостей. Системою буде перераховано ціну пропозиції кожного постачальника з урахуванням обраного варіанту значення нецінового критерію в гарантійний період та виведе приведену ціну. 
 

  Що таке приведена ціна?


   Приведена ціна — це ціна, що зазначена постачальником у тендерній пропозиції та перерахована з урахуванням показників інших критеріїв оцінки за математичною формулою, визначеною замовником у тендерній документації. 

   Інформацію про застосування нецінових критеріїв та їхню питому вагу ви маєте зазначити не тільки при заповненні форми оголошення про проведення процедури закупівлі, а й в самій тендерній документації. 

   Приведена ціна = ціна пропозиції/ коефіцієнт корекції (КК)
КК = 1 +(F1+F2+…+Fn)/ PV

   У наведеній формулі показник КК — безпосередньо коефіцієнт корекції 


F1 – Fn — значення кожного нецінового критерію, який обрав постачальник 


PV – вага критерію «Ціна»

   Не варто хвилюватись про необхідність обчислення коефіцієнту корекції за формулою, оскільки він розраховується системою автоматично без вашого втручання – ви бачите вже скориговану приведену ціну. 
   Для кращого розуміння, як саме розраховується ціна пропозиції з урахуванням нецінових критеріїв, ми радимо ознайомитися з практикою, де можна наочно оцінити, наскільки привабливою залишиться пропозиція постачальника або виконавця з урахуванням визначених вами критеріїв. 

   Ми можемо побачити нецінові критерії, які встановлені замовником та їхні межі.
Термін надання послуг — має вагу 10 %. 
При цьому менше 30 днів — 10% 
від 30 до 60 днів — 5 %
Більше 60 днів — 0% 
Гарантійний період має вагу 10%, де більше 18 місяців — 10%
від 6 до 18 місяців — 5%
менше 6 місяців — 0 %
Ціна — вага 80% 

   Наприклад, виконавець подає пропозицію на суму 10 000 грн, в якій зазначає умови: 
   Термін надання послуг — 25 днів, що еквівалентно значенню 10% за цим критерієм 
   Гарантійний період — 6 місяців, що еквівалентно значенню 5% за цим критерієм.
   

   Після того, як ми побачили пропозицію постачальника — ми можемо розрахувати коефіцієнт корекції:
КК = 1 + (0.1 + 0.05)/0.8 = 1.19
   

   Постачальник пропонує надати послуги за 25 днів, що відповідно до умов закупівлі дозволяє обрати вагу першого нецінового критерію у розмірі 10%. При цьому гарантію він надає на 6 місяців. Тобто вага другого нецінового критерію — 5%.Сукупна вага двох критеріїв склала 15% або 0, 15. Далі для обчислення ми виконуємо операцію ділення загальної ваги нецінових критеріїв на вагу ціни, тобто на 80% або ж 0, 8, отримаємо частку, яка склала 0.19, сумуючи отриману частку із одиницею — отримаємо коефіцієнт корекції — 1.19. Тепер розрахувати приведену ціну — просто. Ми ділимо ціну пропозиції постачальника на коефіцієнт корекції: 10 000 грн/ 1.19 = 8 403 грн. 
Нагадуємо, що договір з переможцем підписується не на приведену ціну. Для визначення ціни договору здійснюється зворотна до приведення арифметична дія. Приведена ціна множиться на коефіцієнт корекції. Якщо в ході аукціону цей постачальник знизить приведену ціну до 7 тисяч гривень — за умови його перемоги в аукціоні і успішної кваліфікації замовником — договір з цим постачальником буде підписаний на суму 8 330 гривень, яку ми отримаємо множенням 7 000 гривень на 1, 19. 

   Як ми вже писали, всі показники система розраховує автоматично, вам необхідно лише правильно заповнити форму про оголошення закупівлі та прописати нецінові критерії в тендерній документації. 

    Зверніть увагу, що використання нецінових критеріїв має здійснюватись обґрунтовано. Має бути означена потреба у їхньому використанні, щоб надавати об’єктивну додаткову перевагу під час оцінювання їх замовником. 
   

   У нашому прикладі важливість терміну надання послуги може бути обґрунтована, наприклад, необхідністю якнайшвидшого її надання для забезпечення безперервного виробничого циклу підприємства. Термін гарантійного обслуговування може бути обґрунтований, наприклад, можливістю економії коштів підприємства або організації впродовж його дії.
   

   Конструктор нецінових критеріїв був створений саме для зручності замовників під час використання нецінових критеріїв. Але він стане у нагоді і досвідченим користувачам, і новачкам. А також він допоможе обрати перелік необхідних саме вам нецінових критеріїв. 

   Підводячи підсумки, ми бачимо, що використання нецінових критеріїв дозволяє замовнику більш якісно здійснити закупівлю та придбати товар, послугу чи роботи, які максимально відповідають його потребам.

Проєктний менеджер команди підтримки реформ Мінекономіки Олексій Бахтінов 

 

   При написанні статті використані матеріали infobox.prozorro.org


Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку