Київський метрополітен: чому росте тариф і на що витрачають гроші

25.05.2021 10:00
0
Поділитися на facebook
Поділитись
protesting-people-with-sign_23-2148579210

    Нещодавно представники КП “Київський метрополітен” на останній сесії Київської міської ради заявили, що працівники метрополітену залишаться без заробітних плат, у зв’язку з чим неминучі скорочення. Саме тому необхідне зростання тарифу на перевезення в метро.

   Ми проаналізували, що ще, крім зарплатної складової, вплинуло на збільшення собівартості перевезень в метро.

   Представники метрополітену говорять про реальну собівартість перевезень, і це – 20-21 грн. А зараз одна поїздка коштує 8 гривень. Минулого разу його підвищили у 2018 році з 4 до 8 гривень. За останні  три роки валютний курс не зріс в кілька разів, а вартість комунальних послуг і рівень мінімальної зарплати хоча і збільшилися, але не в рази. 

   Отже, у зв’язку з чим збільшується собівартість послуги перевезення у метрополітені?

    В першу чергу, КП називають великі збитки від року пандемії: у перший карантин метрополітен взагалі не працював, весь 2020 рік обсяг перевезень зменшувався.

    “У 2019 році метрополітен перевіз понад 495 мільйонів пасажирів, а у 2020-му майже вдвічі менше — до 279,5 мільйонів”,- зауважує речниця Київського метрополітену Наталка Макогон, – “одні лише збитки за локдаун весни 2020 року оцінили в 620 млн грн, які у вересні Київрада погодилася компенсувати підприємству з міського бюджету”.

   Планове збільшення збитків

   КМДА у фінансовому плані заклав на 2021 рік плановий чистий збиток метрополітену у Києві близько 3,42 млрд грн — це майже втричі більше, ніж в 2020.. 

   Очікується отримання доходів близько 3,1 млрд грн (проти 3,7 млрд грн в 2020-му).

   А от витрати київського метрополітену цього року складуть, за прогнозами, аж 6,5 млрд грн, що на 1,66 млрд грн або 34% більше фактичних показників минулого року. Найбільше грошей піде на зарплати та соціальні відрахування — 2,5 млрд грн.  На амортизацію основних фондів планують витратити 1,9 млрд грн, на матеріали — 853 млн грн, на електроенергію — 572 млн грн. 

   Департамент фінансів КМДА зазначає, що не здійснював перевірки достовірності і обґрунтованості витрат, включених до собівартості тарифу на послуги перевезення. А також нагадує, що закон зобов’язує забезпечувати беззбитковість роботи перевізників. Отже, наявність реального збитку в фінансовому плані КП “Київський метрополітен” потребує тарифного регулювання. Це означає, що заплановані витрати має покрити міський бюджет дотацією або підвищений тариф. 

   Збільшення витрат

   В той же час, не все так погано. У цей складний та неприбутковий рік метрополітен планує багато будувати: метро на Виноградар і Троєщину. А також передбачається реконструкція системи пожежної сигналізації і вихід з метро “Виставковий центр”. На ці нововведення КП отримає понад 2,5 млрд грн з місцевого бюджету. Також планують погасити і тіло кредиту ЄБРР — 187 млн грн.  

   Понад 2 млрд грн капітальних інвестицій КП планує направити з власних коштів на технічний розвиток метрополітену, згідно з відповідною Програмою КМДА. Найбільші її статті  —  придбання нових засобів (1,36 млрд грн) і модернізація активів (0,77 млрд грн). Половина статті “нові засоби” — це вагони метро (15 вагонів за 672 млн грн).

   Нагадаємо, що в попередньому такому документі на 2019 рік КМДА закладало на технічний розвиток 1,04 млрд грн — це вдвічі менше, ніж в рік кризи, пандемії, спаду перевезень і оборотних коштів.

   Також, КМДА на початку 2021 року уклала угоду на закупівлю вагонів метро з Європейським банком реконструкції та розвитку. Цей проєкт коштуватиме 50 млн євро кредитних коштів, які залучають на 12 років. На них планують закупити 50 вагонів метро, торги відбуваються на майданчику ЄБРР.  

   Очікується, що перші вагони придбають вже до кінця 2021 року. Як заявляє міський голова, вони потрібні для оснащення додатковим складом зеленої гілки метро, коли відкриють нові станції на Виноградарі. А от коли саме їх відкриють – невідомо. Відомо тільки, що у 2021 році цього, на жаль, точно не буде.

   Що і як купували в рік кризи

   Ми поцікавилися, що і як купує в КП “Київський метрополітен” в ці складні для всіх 2020-21 роки. 

   Згідно з даними публічного модуля аналітики BI Prozorro, у 2020-2021 метрополітен провів більше 1300 закупівель з очікуваною вартістю понад 1,5 млрд грн. Поточна сума договорів за цими закупівлями становить трохи менше 900 млн грн.  

   Найбільші закупівлі метрополітену у Києві стосувалася обладнання і ремонтних послуг.

   Найдорожчу послугу надало ТОВ “Плутон ІС” — за 108 млн грн встановить обладнання для підстанцій Святошинсько-Броварської лінії метрополітену (червона гілка). 

   Друге місце за вартістю посіла послуга від комунального ж КП “ГІОЦ” — за  переговорною процедурою на 84 млн грн. Комунальне підприємство створює для метрополітену автоматизовану систему обліку оплати проїзду і обробки даних. Переговорна процедура застосована тому, що це підприємство продовжує розпочаті раніше роботи. 

   Третя за вартістю закупівля — на ремонт тунелів між станціями “Тараса Шевченка” і “Почайна”. Підряд отримало ПрАТ “Метробуд” з пропозицією 79 млн грн.

   ТОВ “Енергодарбудмеханізація” виграло тендер на 67 млн грн і має зробити капремонт водовідної установки Сирецько-Печерської лінії метро (зелена гілка).

   Також цікавий підрядник метрополітену  — ТОВ “КМ Буд”. Це підприємство виграє лише в тендерах КП “Київський метрополітен” і за 2019-2020 роки отримало чотири замовлення майже на 100 млн грн на обладнання станцій метрополітену для маломобільних груп (2020 рік  — “Хрещатик” (сплачено 7 млн грн), “Шулявська” (сплачено 16 млн грн), “Сирець”, “Лукьянівська”).

 

   Роблячи висновки, ми припускаємо, що головна причина ймовірного підвищення тарифів полягає у збільшенні витрат метрополітену. Місцевий бюджет бажає зробити капітальні вкладення у проекти пов’язані з метрополітеном. І саме КП нарощує програму технічного розвитку, яка у поєднанні зі зростанням зарплат і енергоносіїв, а також з падінням обсягів перевезень і доходів, потребує великих коштів. А ці кошти може надати або громада з бюджету міста, або ж ми, звичайні люди, які сплачують проїзд у метро. 

 

   Автор статті – Леся Падалка 

  При написанні статті використані матеріали dozorro.org 


Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку