Купівля електроенергії в Prozorro Market: тарифи

29.11.2021 15:53
0
Поділитися на facebook
Поділитись
Подання пропозицій на Запит ціни пропозиції в Prozorro Market (4)

Зараз одна з найбільш популярних та хвилюючих тем – підвищення вартості комунальних послуг. Всіх цікавить, скільки ми будемо платити, і які тарифи чекають на нас. В тому числі і за електроенергію.

На момент початку реформ у 2019 році тариф на електроенергію для населення не був економічно обґрунтованим. Довелося прописати механізм покладання спеціальних обов’язків (ПСО) на ключових виробників електроенергії – Енергоатом і Укргідроенерго. Чому саме на них? Бо там найдешевше за собівартістю виробництво електроенергії. Отже, на ці підприємства були покладені спеціальні обов’язки з постачання електроенергії для потреб населення. Працювати механізм почав через ДП «Гарантований покупець» (Гарпок). Хоча насправді це підприємство створювалось для абсолютно інших цілей.

Як це все працює? Гарантований покупець купує електричну енергію за фіксованою ціною в Енергоатому, припустимо, за 15 копійок за кВт*год. А в Укргідроенерго за 1 копійку за кВт*год. Закупівля відбувається за двосторонніми договорами. Після цього «Гарантований покупець» реалізує куплену електроенергію за розрахунковою ціною постачальникам універсальних послуг (ПУП). Раніше частка електроенергії Енергоатому на ПСО сягала 85%, ще й частину цієї електроенергії продавав на ринку.

Зараз ситуація інша. Близько 50% електроенергії, що виробляється Енергоатомом, та до 30% електроенергії Укргідроенерго фактично постачається за фіксованими цінами населенню. І таким чином взагалі не бере участі у конкуренції на оптових сегментах ринку.

На Прозорро Маркет ціна формується з урахуванням обсягів споживання енергії, графіків розрахунків та платіжної дисципліни, споживання електроенергії в розрізі доби.

Існує 2 підходи в закупівлях електроенергії: через фіксований тариф та формульним розрахунком. 

Наразі в  Prozorro Market застосовується фікстариф. Це зумовлено короткостроковістю угод – 1, 2, 3 місяці тощо. На цей період можна передбачити цінові коливання на ринку, закласти ризики і в угоді зафіксувати ціну.

Основні характеристики фіксованого тарифу:

  • Короткий строк
  • Можна передбачити коливання та зафіксувати ціну
  • Замовник захищений ціною, бо такий ринковий тариф не змінюється
  • Постачальник з фіксованою ціною розуміє короткотривалість ризику
  • Легкий спосіб, що не потребує занурення в нюанси складного ринку е/е

Фіксований тариф “захищає” замовника у плані ціни – вона не буде змінюватися впродовж дії Договору. Своєю чергою, постачальник розуміє з самого початку, що він погоджується на короткостроковий договір та передбачає можливі коливання.

Однією з проблем українського ринку електроенергії є його незрілість. Це проявляється у тому, що у нас все ціноутворення відбувається на ринку на добу наперед (РДН). Ціноутворення на найбільшому ринку двосторонніх договорів в Україні прив’язане до РДН. І дуже велика частка договорів на двосторонньому ринку мають ціну РДН мінус якийсь дисконт.

А оскільки “ринок на добу наперед” займає досить невелику частку, правила на ньому недосконалі. А тому маніпулювати ціноутворенням на цьому ринку достатньо легко. Відповідно, дуже вірогідно впливати через цей ринок і на ціну електроенергії взагалі. Це питання недосконалості самих правил ринку, які створюють такі умови. 

Ще одна серйозна проблема – заборгованість перед виробниками електричної енергії із відновлюваних джерел енергії. Вона нібито вирішується, але конкретних позитивних змін наразі немає. Крім того, на ринку є низка споживачів, які взагалі не сплачують за електроенергію десятиріччями, а їхнє споживання не припиняється. Споживачі, які взагалі не платять, призвели до того, що ми маємо 50 млрд боргів. 

Олена Антонова, член Національної комісії, що здійснює держрегулювання ринків у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) вважає, що для того, щоб вийти на якийсь ринковий рівень, треба вдвічі підняти ціну на електроенергію для населення:

Зрозуміло, що треба робити дуже детально сегментацію споживачів. Хтось може заплатити значно більше, а є люди з вочевидь низьким рівнем доходів. Дбаючи про низьку кінцеву ціну, ми насамперед говоримо про пенсіонерів, для яких ця частка оплати буде дуже високою. Тому приведення до економічно обґрунтованих тарифів має відбуватися за сегментації споживачів з обов’язковим захистом тих, по яких це зростання тарифу боляче вдарить”.

Джерело 


Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку