Як і більшість країн світу, Україна не була готова до боротьби з COVID-19. На початку пандемії 2020 року лікарні стикнулися з дефіцитом засобів захисту, ліків і обладнання. При цьому часу було обмаль, а усе це потрібно було вже зараз.
Тоді Transparency International Ukraine підтримала виведення закупівель для боротьби з коронавірусом з-під дії Закону “Про публічні закупівлі”. До Закону внесли зміни, щоб певні товари, послуги і роботи, перелік яких визначив Кабінет Міністрів, можна було купити за прямими контрактами.
У перші місяці пандемії користь від ковідних закупівель суттєво переважала над усіма ризиками. Медичні заклади купували все необхідне для лікування, запасалися ліками і розхідними матеріалами, в результаті чого ринок поступово приходив до норми. Але не змусили себе довго чекати і зловживання новими правилами з боку недобросовісних замовників.
Приблизно через рік ціни остаточно стабілізувалися.
Деякі замовники почали послуговуватися конкурентними процедурами буквально за кілька місяців після початку пандемії – купувати через аукціони на Prozorro. Зокрема деякі з них стали придбавати ті ж самі маски таким способом. Це дозволило суттєво знизити вартість.
Отже, деякі замовники навчилися планувати свої закупівлі для боротьби з COVID-19 і купувати на аукціонах. По суті, вже в той період можна було починати поступове повернення коронавірусних закупівель у конкурентне поле. ТІ Україна закликала це зробити ще восени минулого року.
Однак, замість того, щоб скоротити перелік доступних товарів і послуг, які можна купувати за процедурою COVID-19, депутати створили нові заплутані правила з новими корупційними ризиками.
У липні Верховна Рада ухвалила закон, який розділив коронавірусні закупівлі на три сценарії:
- Ліки можна купувати напряму, однак лише з переліку, який Кабмін мав ухвалити протягом місяця, проте ледь ухвалив за два.
- Будь-які товари з визначених категорій теж можна купувати напряму:
- вакцини і медичні вироби для вакцинації;
- імунобіологічні препарати;
- розхідні матеріали;
- медичне обладнання для ковідних лікарень;
- системи постачання медичних газів.
Але для вищевказаних товарів переліку не передбачили. Тобто медичний заклад може без тендерів купувати будь-яке обладнання на будь-яку суму.
3. Решту закупівель для боротьби з COVID-19 можна проводити як спрощені. Спрощені – це торги, які відбуваються, навіть якщо на них прийшов лише один учасник. Тоді замовник може одразу підписати договір. Якщо ж пропозицій більше – відбудеться аукціон.
У чому полягає корупційний ризик?
Він полягає в тому, що Замовники ніяк не обмежені у тому, що їм може знадобитися для боротьби з коронавірусом. Можна в обґрунтуванні написати, що хоч будівництво доріг потрібне для протидії COVID-19 – і купувати за спрощеною процедурою. А вона має багато недоліків, наприклад, її не можна оскаржити, а Держаудитслужба не має права моніторити такі закупівлі. Тому, фактично, можна прописати дискримінаційні вимоги і придбати за завищеними цінами. А ймовірність понести за це відповідальність буде мізерною, оскільки робота правоохоронців залишає бажати кращого.
Як це виправити?
Єдиний шлях – знову внести зміни у Закон “Про публічні закупівлі” і зобов’язати Кабмін ухвалити окремі переліки того, що для боротьби з COVID-19 можна купувати напряму без аукціонів, а що – за спрощеними.
Автор статті – АНДРІЙ БОРОВИК, виконавчий директор Transparency International Ukraine