Коронавірусні закупівлі. З якими особливостями та змінами переходимо у 2022 рік?

10.01.2022 14:31
0
Поділитися на facebook
Поділитись
monetization-tips-increasing-conversion-rates-strategy-attracting-followers_335657-2975

Законом 1599 “Про внесення зміни до розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про публічні закупівлі” щодо виключення можливості здійснення закупівель без використання електронної системи закупівель” встановлено, що на період карантину дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є лікарські засоби, вакцини або інші медичні імунобіологічні препарати, розхідні матеріали для надання медичної допомоги хворим на COVID-19 та медичні вироби для вакцинації від COVID-19, медичне обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19, системи постачання медичних газів, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).

Перелік таких лікарських засобів та порядок їх закупівлі затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Також Закон 1599 передбачає, що на період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину закупівля товарів (крім зазначених вище) та послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), здійснюється в порядку, встановленому для спрощених закупівель.

Враховуючи подальші зміни в коронавірусних закупівлях (Закон 1901, набув чинності 05.12.2021),  із застосуванням спрощеної закупівлі проводяться закупівлі  робіт та послуг, пов’язаних з проектуванням та встановленням систем постачання медичних газів (зокрема кисневих станцій, кріогенних ємностей, мереж централізованого киснепостачання та їх складових).

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2021 № 1012, закупівля лікарських засобів, що необхідні для боротьби з пандемією, здійснюється згідно з Порядком та з Переліком, що затверджені Постановою 1012.

Перелік інших товарів, закупівля яких, відповідно до Закону 1599, здійснюється поза аукціоном, за прямим договором, законодавчо не встановлений. Тож обґрунтування потреби в таких товарах та вибір процедури закупівлі покладається на замовника.

Це стосується і застосування порядку, визначеного для спрощених закупівель, у разі закупівлі товарів та послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19). Оскільки виключного переліку товарів та послуг не існує, саме замовник має обґрунтувати необхідність проведення певної закупівлі для боротьби з пандемією. 

Закупівля робіт, пов’язаних з проектуванням та встановленням систем постачання медичних газів (у тому числі кисневих станцій, кріогенних ємностей, мереж централізованого киснепостачання та їх складових) теж проводиться із застосуванням спрощеної закупівлі.

Затверджений Постановою № 1012 порядок проведення закупівель лікарських засобів передбачає проведення ринкових консультацій та аналіз ринку.

Так, закупівлі лікарських засобів здійснює УО, яка проводить попередні ринкові консультації з потенційними постачальниками та здійснює аналіз ринку задля визначення найбільш економічно вигідної пропозиції.

 

Зверніть увагу! Замовник має і провести попередні ринкові консультації, і здійснити аналіз ринку, а не обрати щось одне.

Також замовник має перевірити надійність особи, з якою планується укласти договір про закупівлю, зокрема, шляхом встановлення наявності документально підтвердженого досвіду здійснення, аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); а також перевірити доброчесність особи, з якою планується укласти договір про закупівлю.

Необхідність провести ринкові консультації, аналіз ринку та перевірку потенційного постачальника стосується виключно закупівлі лікарських засобів.

Незважаючи на численні зміни,  Постанова  Кабінету Міністрів України  № 224 від 20.03.2020 залишається чинною. Нею затверджено перелік товарів, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість. Це лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання, що необхідне для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

 

Зверніть увагу! Від оподаткування податком на додану вартість звільняється операція з постачання конкретного товару, але не суб’єкт господарювання як платник податків. Товар звільняється від оподаткування ПДВ незалежно від того, хто його виробляє, постачає чи закуповує на всіх стадіях його постачання.

Під час закупівлі засобів індивідуального захисту не забувайте, що медичні маски, халати ізоляційні медичні одноразові, костюми біологічного захисту (комбінезони) повинні мати документи про їх відповідність певним ДСТУ.

Не забувайте, що можливість надання попередньої стовідсоткової оплати замовниками під час закупівлі товарів, робіт та послуг скасовано. І при проведенні так званих коронавірусних закупівель також. Але є виключення: попередня оплата інших товарів, робіт і послуг, якщо розмір такої оплати не перевищує 30% вартості їх річного обсягу на строк не більше 3 місяців. ( Постанова Кабінету Міністрів України № 641 від 22.07.2020). Тобто передоплата не 100 %, а 30 ‑ можлива.

Якщо до кінця року договір повністю не виконаний, продовжити його дію ви можете лише у випадку, якщо в тексті договору буде зазначено: «… договір діє до повного виконання його сторонами…», саме таке формулювання дасть вам можливість продовжити дію договору на початок наступного року.

При укладанні коронавірусних договорів на 2022 рік не забувайте, що згідно Закону 1599 така можливість надається «…на період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину». А  карантин подовжено до 31.03.2022, пам’ятайте це при укладанні договорів.

Законодавство в сфері публічних закупівель передбачає оприлюднення звітів про виконання договорів протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання.

Якщо строк дії договору встановлено 31.12.2021,  договір не продовжувався то двадцятий робочий день після вказаної дати – 01.02.2022.

 

Автор статті – Тетяна Руденко

Джерело 


Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку