Вам відомо, що замовник зобов’язаний відхилити пропозицію учасника у разі, якщо його документи не відповідають вимогам тендерної документації. Таке рішення не лише законне, а й очікуване і логічне. Навіщо замовнику купувати товар з іншими характеристиками, ніж потрібно, або укладати договір на будівництво з компанією, яка не має відповідної ліцензії?
Як показує практика, інколи учасники можуть припускатися помилок у тендерній пропозиції, які на якість товарів, робіт чи послуг не впливають. Наприклад, вони можуть зазначити іншу дати чи допустити помилку у прізвищі. Щоб не відхиляти пропозиції, які містять некритичні помилки, від 19 квітня у 2020 року замовники зобов’язані надавати учасникам 24 години на усунення недоліків у документах на:
- підтвердження права підпису;
- відповідність кваліфікаційним критеріям.
Аналітики DOZORRO дослідили 30 293 випадки надання учасникам 24 годин на виправлення невідповідностей у закупівлях, які оголосили з квітня 2020 року по квітень 2021.
Такий функціонал 24 годин виявився дуже корисним на практиці і дозволив заощадити щонайменше 2,25 млрд грн. Згідно з опитуванням DOZORRO, абсолютна більшість замовників та учасників (80 % і 78 % відповідно) або дуже задоволені, або переважно задоволені цим інструментом.
Замовники висунули вимоги виправити недоліки у 15% лотів, яких оголосили у досліджуваний період. У 46% таких випадків учасники, які отримали вимогу, виграли та отримали договір — закупівельникам не треба було відхиляти більш вигідну пропозицію і переходити до розгляду дорожчої.
Найбільше – і за сумою, і за кількістю – замовники надають 24 години на виправлення помилок у закупівлях будівельних робіт. Це пов’язано з тим, що найбільш часто подібні випадки трапляються в лотах із вищою очікуваною вартістю.
За статистикою, замовники набагато частіше виявляють недоліки в документах на підтвердження кваліфікаційних критеріїв, ніж у документах на підтвердження права підпису (90% згадок проти 9 %). А там, де помилки виправляти не можна, вони найчастіше зустрічаються в:
- довідках у довільній формі;
- інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики;
- сертифікатах і паспортах для підтвердження якості.
Зважаючи на ефективність цього інструменту, аналітики DOZORRO рекомендують розширити перелік документів, в яких можна усувати недоліки протягом 24 годин. Таку позицію підтримують і замовники, і бізнес. При цьому, перелік важливо формувати зважено.
А от на питання, чи потрібно зменшувати або, навпаки, збільшувати час на виправлення помилок, думки учасників розділилися. Компромісом могло б стати збільшення строку 24 години до одного робочого дня і надання дозволу учасникам з власної ініціативи раніше припиняти його перебіг, якщо вони вже завантажили оновлені документи.
Звіт підготовлено в межах проекту USAID / UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / TAPAS».
Джерело: https://ti-ukraine.org