Портал «Радник у сфері публічних закупівель» допомагає замовникам та учасникам бути впевненими у своїх діях та відстоювати власну чітку позицію стосовно проведення закупівель. Наполегливі фахівці безперервно досліджують сферу публічних закупівель та надають практичні рішення. Сьогодні підготували для вас добірку відповідей на актуальні питання жовтня-2023. У матеріалі розглянемо пункт 11-1 Особливостей, дізнаємось, чи зобов’язано ДАСУ відповідати на заперечення замовника, з’ясуємо, чи необхідно письмово звертатися до АМКУ для отримання підтвердження, що постачальник є суб’єктом природних монополій, адже минулого року це було обов’язковою умовою.
Питання № 1
У якому випадку здійснюється закупівля шляхом ЗПП (запит пропозицій постачальника): коли загальна сума за кодом класифікатора (наприклад, за четвертим знаком для медвиробів) більша за 50 тис. грн чи коли загальна вартість за визначеним у додатку переліком більша ніж 50 тис. грн?
Відповідь: Відповідно до пункту 11-1 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), у разі, коли замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 75, ст. 2407), з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
Щоб зрозуміти, хто із замовників повинен користуватись пунктом 11-1 Особливостей, читайте статтю « Тринадцяті зміни до Особливостей: у чому полягають, яких замовників та товарів торкнуться?».
Особливості не містять вимог щодо додавання між собою сум закупівель різних позицій з додатка до Особливостей. Отже, не потрібно додавати вартості різних предметів закупівель за переліком, що відображений у додатку до Особливостей.
Тож, при прийнятті рішення про застосування електронного каталогу рекомендуємо дотримуватись Порядку визначення предмета закупівлі, що затверджений наказом Мінекономіки 15.04.2020 № 708, та приймати відповідні рішення, відштовхуючись саме від вартості предмета закупівлі, визначеного відповідно до цього порядку (з урахуванням річної потреби, за третьою цифрою ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник для лікарських засобів та за четвертою цифрою для медичних виробів).
Визначити предмет закупівлі вам допоможе стаття « Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина друга».
Питання № 2
Підкажіть, якщо ми на висновок ДАСУ надали заперечення, чи має ДАСУ на нього надати відповідь?
Відповідь: Згідно з пунктом 23 Особливостей Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, спрощених закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).
При цьому, відповідно до пункту 8 частини 7 статті 8 Закону, замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Водночас чинним законодавством не передбачено обов’язку надання Держаудитслужбою відповіді на аргументовані заперечення замовника до висновку моніторингу.
Тобто за наслідком проведення моніторингу замовник може:
- не погодитися з висновком та оскаржити його в адміністративному суді;
- погодитися з інформацією, викладеною у висновку, оприлюднивши через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства (якщо така можливість існує);
- підготувати інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Ознайомтеся зі статтею « Що робити замовнику, якщо висновок ДАСУ не містить чіткої вказівки щодо виправлення порушень?».
Питання № 3
Чи потрібно цього року, як і в минулому, звертатися до Антимонопольного комітету з приводу підтвердження монополістів на ринку (розподіл газу, розподіл електроенергії, водоканали і т. д.), чи є якийсь інший механізм цього року?
Відповідь: Відповідно до статті 13 Закону України «Про природні монополії» національні комісії регулювання природних монополій у відповідній сфері або органи виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначеної комісії визначають суб’єктів природних монополій, складають та ведуть реєстри таких суб’єктів природних монополій.
Відповідно до пункту 4 Порядку складання та ведення Зведеного переліку суб’єктів природних монополій, затвердженого розпорядженням Комітету від 28.11.2012 № 874-р (зареєстроване в Міністерстві юстиції України 19.12.2012 за № 2119/22431), внесення суб’єктів природних монополій до Зведеного переліку здійснюється Комітетом на підставі реєстрів, отриманих від Міністерства інфраструктури України; Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг.
14.03.2023 Антимонопольний комітет України відновив публікацію зведеного переліку природних монополій-2023 на своєму офіційному вебпорталі. У зв’язку з наведеним наразі необхідність звертатись до АМКУ з листом відсутня, достатньо інформації, отриманої із сайту АМКУ.
Така інформація є у відкритому доступі, можете використати посилання « Зведений перелік природних монополій 2023».
Нагадуємо, що на порталі є електронна книга « Закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей», де зібрані статті, матеріали, роз’яснення, щоб допомогти розібратись з тонкощами застосування виключень, що передбачені пунктом 13 Особливостей.