Чому в київських тролейбусах немає PayPass

18.08.2021 12:03
0
Поділитися на facebook
Поділитись
nn (11)

   Київ остаточно позбувся паперових талончиків для проїзду в міському наземному транспорті. Минув вже місяць з того моменту, як в трамваях, тролейбусах і автобусах не стало кондукторів, водій також не може взяти плату за проїзд. Заплатити можна лише за допомогою:

  • картки киянина;
  • картки “Київ Цифровий”;
  • додатку “Київ Цифровий”;
  • паперового QR-коду.

 

   Останній можна придбати в спеціальних терміналах і Т-кіосках.

   Кияни нерідко нарікають на те, що кіоски з талонами є не на всіх зупинках, але вже адаптуються до змін. Складніше пасажирам, які нерегулярно користуються громадським транспортом, гостям міста та іноземним туристам. Щоб розібратися з додатком, потрібен час і знання мови, з водієм не поспілкуватися, спитати не завжди є в кого. Тож у таких пасажирів нерідко виникають труднощі з оплатою проїзду. Їм було б простіше розрахуватися банківською карткою за допомогою PayPass (карткою, смартфоном або годинником з ApplePay або GooglePay), але такої можливості “цифровізований” транспорт столиці чомусь не має. 

   У метро вже давно можна платити через PayPass, і цей спосіб добре себе зарекомендував: зростають цифри транзакцій, зменшуються черги до кас, а терміналами для оплати банківською карткою оснащують все нові турнікети в метро. До речі, в КМДА неодноразово заявляли про плани впровадити такий функціонал і в наземному транспорті.  

   Два роки тому впровадження PayPass обіцяли взагалі “ось-ось”: “Запуск системи запланований на листопад”, — говорив тодішній директор департаменту інформаційно-комунікаційних технологій Юрій Назаров у 2019 році. “Восени 2020 року пасажири зможуть сплачувати за проїзд банківськими картками”, — обіцяв міський голова Віталій Кличко минулого літа.

   Після скасування талонів деякі ЗМІ все ще писали, що оновлена система оплати неповна, і скоро з’явиться можливість розрахуватися банківською карткою в тому числі. Але в КМДА, як виявилося, таких планів немає.

   “Можливість оплати проїзду у наземному громадському транспорті Києва за допомогою банківської картки вже реалізована. Зокрема, за допомогою банківської картки пасажир, із використанням мобільного додатку «Київ цифровий», може поповнити транспортний ресурс транспортної картки автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті незалежно від форм власності чи придбати разовий електронний квиток, ідентифікатором якого є QR-код (на паперових носіях або в електронному вигляді) та провалідувати його у наземному транспорті чи у Київському метрополітені”, — відповіли на запит DOZORRO в департаменті інформаційно-комунікаційних технологій КМДА, який відповідає за програму електронної оплати проїзду в київському транспорті.

   “Також у міській електричці, фунікулері і швидкісному трамваї можна сплатити за проїзд за допомогою банківської картки на жовтих турнікетах”, — йдеться у відповіді.

   До речі, можливість оплати банківською карткою в громадському транспорті вже кілька років існує в інших містах України, навіть з бюджетами, далекими від столичних. Житомир, Вінниця, Чернігів, Івано-Франківськ, Дрогобич — це далеко не повний перелік міст, де в звичайному тролейбусі або автобусі можна розрахуватися карткою. І це регіони, де частка людей з банківськими картками в кишені теоретично має бути меншою, ніж у столиці. Як і кількість туристів.

   Зміна способу оплати у громадському транспорті Києва відбувалася в межах загальнодержавної програми впровадження е-квитка і київської програми “Електронна столиця”. На етапі підготовки рухомий склад оснастили обладнанням для прийому електронних платежів. Так, його встановили і тепер експлуатують, а от програму е-квитка повністю так і не реалізували: наразі валідатори в наземному транспорті працюють із карткою киянина, QR-кодом, карткою і додатком “Київ цифровий”. Однак вони не приймають банківські картки і е-квиток (останній — тому що його досі так і не впровадили).

   Закупівлю нового обладнання для “Київпастрансу” з очікуваною вартістю майже пів мільярда, а саме 460 млн грн, оголосили в серпні 2017 року. За бюджетні кошти купували “Електронне обладнання (технічні засоби Автоматизованої системи оплати проїзду з інстальованим програмним забезпеченням та їх монтаж)” — загалом 1500 комплектів. Комплект, яким мали оснастити кожен транспортний засіб, складався з: 

  • бортового комп’ютера; 
  • валідатора/ів (від одного до шести штук, залежно від місткості салону); 
  • терміналу водія; 
  • монтажного комплекту. 

 

   Пропозиції подали п’ять учасників, але до аукціону замовник допустив лише двох: ТОВ “Айті-Солюшнс” і ТОВ “Амріта Комплексні рішення”. На торгах обидві компанії знизили ціну майже на 100 млн грн від очікуваної вартості. І переможцем з пропозицією 365 млн грн стало підприємство “Амріта Комплексні рішення”. Саме стільки і заплатили за договором. 

   DOZORRO поцікавилися у підрядника КМДА, чи можна просто підключити безконтактну оплату банківською карткою в функціонал наявних валідаторів і що цьому завадило. 

   “Дійсно, така технічна можливість є. Обладнання, встановлене в наземному транспорті Києва (валідатори), передбачає можливість прийому платежів за допомогою технології PayPass. Але для цього пристрої потрібно дооснастити відповідним програмним забезпеченням. Розробник цієї системи, естонська компанія Ridango, володіє виключними авторськими правами на обладнання і софт до нього. Відповідно, щоб дооснастити валідатори додатковим програмним забезпеченням, потрібне додаткове фінансування”, — розказав DOZORRO керівник компанії “Амріта Комплексні рішення” Олексій Петренко.

 

   Представник постачальника також підтвердив, що після зміни команди в профільному департаменті КМДА питання впровадження PayPass взагалі більше не піднімалося. 

   Під зміною команди мається на увазі звільнення з посади керівника департаменту інформаційно-комунікаційних технологій КМДА Юрія Назарова, ідеолога великої і дороговартісної програми “Електронна столиця”. Звільнили його весною 2020 року. Департамент внутрішнього фінансового контролю і аудиту КМДА перевіряє реалізацію цієї програми, але оголошення результатів аудиту затягується. 

   Начальник одного з управлінь профільного департаменту Богдан Іськов підтвердив, що питання фінансування подальших кроків із впровадження оплати банківською карткою в наземному транспорті зараз не обговорюють. І відповідні закупівлі проводити поки не планують.

   Дивно, але першими такий спосіб оплати в наземному транспорті Києва запровадили маршрутки. Восени 2020 року один з перевізників, який обслуговує маршрут на Позняках, обладнав свої автобуси терміналами для оплати карткою. Під час карантину безконтактна оплата стала в пригоді. Це дозволило зменшити кількість готівки, яка блукає по салону з рук в руки.

   “Якщо спочатку було десь до ста оплат карткою на зміну, то зараз це вже до трьохсот транзакцій за мій робочий день. Це приблизно четверта частина всіх оплат”, — розказав нам водій маршруту №250, де встановлені термінали на всіх автобусах. 

 

   Тим часом у КМДА лише зараз, через понад рік після звільнення Юрія Назарова, оголосили конкурс на заміщення посади керівника департаменту інформаційно-комунікаційних технологій. Відбір ще триває. Від бачення майбутнього керівника профільного департаменту може залежати, чи потрапить впровадження такого вже звичного і зручного сервісу, як PayPass, у подальші плани київської влади.

 

   Автор статті – Леся Падалка

   Джерело: https://dozorro.org 

Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку