Що таке спрощена закупівля
Відповідно до Закону «Про публічні закупівлі» (далі — Закон № 922) з 19 квітня 2020 замовники обов’язково здійснюють спрощені закупівлі. Такі закупівлі обов’язкові для Замовників, які:
– визначені п.п. 1 – 3 ч. 1 ст. 2 Закону № 922. Коли вартість предмета закупівлі у разі придбання ними товарів й послуг дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою 200 тис. грн, а робіт — дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за 1,5 млн грн;
– визначені п. 4 ч. 1 ст. 2 Закону № 922 — юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання. Проводять спрощені закупівлі, коли вартість предмета закупівлі товару, послуги дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою 1 млн грн, а робіт — дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою 5 млн грн.
Фактично «спрощені» є аналогом допорогових закупівель за новою редакцією Закону про публічні закупівлі.
Відповідальний за спрощені закупівлі
Відповідальною за організацію спрощених закупівель є уповноважена особа (УО). Тільки УОа має право проводити такі закупівлі з 19 квітня 2020 року.
Спрощена закупівля: алгоритм
Спрощена закупівля за алгоритмом її проведення досить схожа на відкриті торги, проте має суттєві відмінності на окремих етапах, які важливо враховувати аби уникнути негативних наслідків.
Спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів:
- оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
- уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
- подання пропозицій учасниками;
- проведення електронного аукціону;
- розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника;
- визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;
- розміщення звіту про результати проведення закупівлі.
Спрощені закупівлі: інструкція
Починається спрощена закупівля з оприлюднення замовником оголошення про неї. В оголошенні має бути зазначено період уточнення інформації про закупівлю (не менше 3 роб. днів) та кінцевий строк подання пропозицій.
Строк для подання пропозицій не може бути менше ніж 5 роб. днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель.
При цьому, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 10 Закону № 922 оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проєкт договору про закупівлю оприлюднюються не пізніше ніж за 6 роб. днів до кінцевого строку подання пропозицій.
Відлік строку для подання пропозицій та строку оприлюднення оголошення про спрощену закупівлю розраховуються з огляду на кінцевий строк подання пропозицій. Тому, складається враження, що загальний строк подання пропозицій має бути в межах 6 роб. днів. Проте, на практиці це не так, адже у період уточнення інформації учасники не можуть подавати пропозиції.
Таким чином, по факту строк подання пропозицій розпочинається після закінчення етапу уточнення інформації.
Пам’ятайте, що відміна спрощеної закупівлі — можлива.
Поради, як провести спрощену закупівлю
У період уточнення інформації учасники спрощеної закупівлі мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель за роз’ясненням щодо інформації, зазначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, щодо вимог до предмета закупівлі та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення спрощеної закупівлі (ч. 7 ст. 14 Закону).
Такі звернення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника, тобто анонімно.
Замовник протягом 1 роб. дня з дня їх оприлюднення зобов’язаний надати роз’яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі та/або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та/або вимог до предмета закупівлі.
Знову ж таки, на практиці з огляду на роботу електронної системи закупівель, ситуація інакша. Замовник може надавати відповідь на звернення учасників лише в період уточнення інформації. Як тільки він закінчиться у замовника не буде технічної можливості надати відповідь в системі.
Таким чином, якщо учасник звернувся до замовника за 5 хвилин до закінчення етапу уточнення інформації і замовник не встиг йому відповісти, він уже не зможе дотримати вимог Закону.
В той же час, замовник може потурбуватися про таку ситуацію заздалегідь, встановивши між етапом уточнення інформації і етапом подання пропозицій декілька годин чи день, коли він зможе надати відповідь.
Наприклад, зазначити, що період уточнення інформації закінчується о 12:00 год, а період подання пропозицій розпочинається з 15:00 год. За цих умов в період з 12:00 до 15:00 замовник зможе надати відповідь на запит учасника.
Бажаєте дізнатися, як внести зміни в оголошення про проведення спрощеної закупівлі, що врахувати на етапі подання пропозицій та як розв’язати неврегульовану ситуацію? Переходьте на портал Держзакупівлі до наших колег і читайте продовження.