5 популярних запитань та відповідей про “зелені публічні закупівлі”

28.09.2021 13:44
0
Поділитися на facebook
Поділитись

Чи правда, що законодавство України уможливлює здійснення зелених публічних закупівель (далі – ЗПЗ)?

Так. Ідея зелених закупівель для нашої країни не нова, а проекти з їх просування активно працюють в Україні з 2015 року. Редакція Закону України «Про публічні закупівлі» 19 вересня 2020 року №114-IX (з поправками) встановила чітку правову основу для замовників використовувати публічні закупівлі для досягнення стратегічних екологічних та соціальних цілей, визначених державною політикою. За Законом, Замовник може оголошувати закупівлю, де будуть нецінові критерії оцінки, а не тільки фактор ціни. Нецінові критерії не є ключовим параметром, але це додаткова вигода, яка може вплинути на вибір переможця. 

Понад 75 країн світу, включаючи майже всі країни ЄС та ОЕСР, прийняли системи ЗПЗ. Понад 75 000 компаній по всьому світу беруть участь у побудові більш стійких ланцюгів поставок. 

 

Чи правда, що зелені товари та послуги коштують дорожче?

Ні! Зелені закупівлі – в першу чергу, розумний спосіб забезпечити облік вигод та заощаджень протягом усього життєвого циклу закупівель. Звісно, на момент здійснення закупівлі, вартість зелених товарів і послуг може бути дорожчою за «не екологічні» аналоги. Але, якщо закуповуються товари та послуги поліпшеної якості, згодом досягається значна економія витрат. Це пов’язано з меншими витратами на експлуатацію і технічне обслуговування, а матеріали є більш енергоефективними.

Наведемо такі приклади. Будапешт встановив на мосту Свободи 800 ламп, 70% з яких – LED-лампи. Економія електроенергії оцінюється в 40000 євро на рік. Відень започаткував програму EcoBuy Vienna і включив зелені критерії у процес публічних закупівель.  Заощадження від програми EcoBuy Vienna складають 17 млн євро на рік. Регенсбург запровадив програму Eco School та купує зелені товари і послуги для міських шкіл. Місто заощадило 10 млн євро завдяки скороченню споживання енергії та витрат води. Ці приклади з європейської практики, до речі, майже 20-річної давності. Зараз економія від таких впроваджень набато більша.

 

Чи правда, що зелені товари та послуги мають нижчу якість?

Ні! Навпаки, зазвичай «зелений» означає «якісніший». Більшість зелених товарів і послуг є інноваційними, енергоефективними, вироблені з застосуванням кращих технологій та матеріалів, а також мають подовжений термін експлуатації.  

Наведемо такі приклади. Папір з переробленої сировини і звичайний папір мають однакові якісні характеристики. Але виробництво переробленого паперу вимагає від 28% до 70% менше енерговитрат. Крім того, перероблений папір виробляє менше забруднюючих викидів у повітря та воду. 

А LED-лампи більш потужні за традиційні лампи розжарювання та краще освітлюють. До того ж, вони використовують на 75 % менше енергії, ніж звичайні. 

 

Чи правда, що процес здійснення зелених закупівель є більш складним?

Ні! Процедура здійснення зелених закупівель не дуже відрізняється від звичайного закупівельного процесу. Діючий Закон «Про публічні закупівлі» вже зараз дозволяє замовникам застосовувати критерій вартості життєвого циклу. А методика визначення вартості життєвого циклу схвалена Мінекономіки.                    

ЗПЗ можна практикувати різними способами, а не тільки включенням екологічних критеріїв до тендерів, зокрема, наступними :

  • загальне переосмислення потреб та краще управління запасами

Приклад. Замість того, щоб купувати принтери на кожен робочий стіл, можна купити один енергоефективний принтер на весь поверх і зменшувати потреби у друці, в тому числі, повністю або частково перейти на електронну документацію.

  • за допомогою функціональних специфікацій або специфікацій на основі продуктивності

Приклад. Можна придбати систему опалення будинку, яка підтримує температуру +23 ℃, не вказуючи жодної конкретної технології для досягнення цього. Постачальник може запропонувати цікаві рішення.

  • придбати послугу замість товару 

Приклад. Замість закупівель нових офісних машин можна придбати послугу перевезення або послугу спільного використання автомобілів, яка може використовуватись на вимогу. 

  •  використовувати лише декілька критеріїв

Приклад. Замовникам не обов’язково включати одразу всі можливі екологічні критерії у тендер. Для початку, можна вказати лише один-два таких критерії. 

 

Чи правда, що ринку зелених товарів і послуг в Україні не існує?

Ні! Ринок зелених товарів і послуг в Україні існує і стрімко розвивається. В першу чергу, розвиваються технології з енергозбереження, поводження з відходами та водоочищення. За допомогою інструменту зелених публічних закупівель вже зараз держава може стимулювати бізнес виробляти більш екологічно. Зважаючи на те, що нетарифні бар’єри у торгівлі з ЄС будуть екологічними або кліматичними, а інвестиції будуть все сильніше прив’ язуватися до принципів відповідності кліматичним цілям ЄС та екологічної сталості, альтернатив зеленому бізнесу нема.

Найкращі екологічні закупівлі — це закупівлі, що ведуться за допомогою «діалогу на ринку», і не відстають від зелених інновацій, що характеризуються швидким розвитком. Завдяки ефективному залученню ринку, замовники можуть застосовувати тендерні процедури та методи, які «просуватимуть» зелені ринки вперед, залучаючи конкурентні ринки. Це забезпечить належне співвідношення ціни та якості.

 81% споживачів по всьому світу впевнені, що компанії повинні сприяти покращенню навколишнього середовища. Українці все частіше роблять свідомий вибір на користь екології та обирають зелені продукти і послуги. Наведемо такі статистичні приклади:

  • У 2018 році 43% мешканців України зменшили споживання енергії 
  • 36% сортували більшу частину сміття для утилізації 
  • 29% почали користуватись більш екологічно чистим транспортом та відмовились від купівлі одноразових пластикових виробів 
  • 23% зменшили побутове споживання води 

 

Сподіваємося, ви також дбаєте про навколишнє середовище, адже тільки він нас сьогодні залежить, чи будуть наші нащадки жити на чистій та здоровій планеті.    

 

Джерело


Поділитися на facebook
ПОДІЛИТИСЬ
0

КОМЕНТАРІ

Підписка на розсилку