Скільки існують публічні закупівлі та заборона на зміну істотних умов договору про закупівлю, стільки постає питання визначення поняття істотних умов. Очевидно, що це питання є вкрай важливим, оскільки:
- законодавством заборонено вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю:
Частина п’ята статті 41 Закону: Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків…
Пункт 19 Особливостей: Істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13 цих особливостей, крім договору про закупівлю, зазначеного в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 Закону) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків…
- у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом настає адміністративна відповідальність за статтею 164-14 КУпАП.
Очевидно, що знати і розуміти, які зміни до договорів можна вносити вільно, а які – лише у визначених законодавством випадках, потрібно кожному закупівельнику.
В цьому матеріалі від Медіаресурсу професійних закупівель ми покажемо Вам практику Верховного Суду, яка стосується питання внесення змін до договорів про закупівлю.
Частиною 1 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Оскільки Господарський кодекс втратив чинність, замовникам слід керуватися приписами Цивільного кодексу України з урахуванням вимог, передбаченими Законом України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до частини першої статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відтак, істотні умови договору, у розумінні статті 638 Цивільного кодексу України, це умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Верховний Суд в Постанові від 09 листопада 2023 року по справі № 160/7811/22 визначив:
Отже, Законом № 922-VIIІ вимагається, щоб умови договору про закупівлю не відрізнялися від змісту тендерної пропозиції, і його істотні умови не змінювалися після підписання (за винятками, передбаченими у тій же частині п`ятій статті 41). У цьому зв`язку важливо розуміти, що умови договору про закупівлю не повинні саме сутнісно, змістовно виходити за рамки тендерної пропозиції (за винятком тих випадків, які передбачає Закон № 922-VIIІ).
Аналіз положень частин четвертої, п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII дає підстави для висновку, що встановлені частиною четвертою статті 41 Закону № 922-VIII заборони щодо зміни умов договору стосуються заборони на зміну істотних умов договору порівняно зі змістом тендерної документації, і така заборона не стосується формального викладення певних положень договору в редакції, відмінній від проекту договору, якщо при цьому не змінюються істотні умови договору, і норми цієї статті не містять заборони на уточнення редакції певних положень проекту договору, які не є істотними умовами договору у розмінні статті 638 Цивільного кодексу України.
Аналогічна позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 04 травня 2022 року (справа № 160/6513/21):
«Несуттєві відмінності умов договору про закупівлю від його проєкту, які за своїм наповненням не визначають нових договірних зобов`язань, не звужують чи, навпаки, не розширюють договірних зобов`язань сторін, які витікають із тендерних пропозицій і тендерної документації, й не суперечать останнім, не можуть мати наслідком нікчемність договору про закупівлю.».
Така позиція Верховного Суду знайшла своє відображення і в більш пізніх рішеннях, зокрема, в Постанові Верховного Суду від 05 вересня 2024 року (справа № 200/9815/21).
Крім того, Верховний Суд вважає за можливе (і необхідне) виправлення помилок в договорі під час його підписання:
Постанова Верховного Суду від 04 травня 2022 року (справа № 160/6513/21):
…Договір про закупівлю має основуватися на проєкті цього договору (у складі тендерної документації і пропозиції) й містити аналогічні умови. Але це не заперечує й того, що умови проєкту можуть піддаватися редагуванню вже під час укладення договору, особливо коли помилки (описки) у проєкті є очевидними.».
Висновки:
- Виправляти очевидні помилки в договорі при його укладанні – можна;
- Змінювати формулювання положень договору без зміни суті зобов’язань – можна;
- Уточнювати редакції деяких положень договору, які не є істотними умовами – можна;
- Розширювати чи звужувати зобов’язання сторін – не можна;
- Вносити до договору про закупівлю положення, які суперечать тендерній пропозиції / тендерній документації – не можна.


