Законом України « Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) визначено, що відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі є уповноважена особа, яка визначається або призначається замовником одним з таких способів:
- шляхом покладення на працівника (працівників) із штатної чисельності функцій уповноваженої особи як додаткової роботи з відповідною доплатою згідно із законодавством;
- шляхом введення до штатного розпису окремої (окремих) посади (посад), на яку буде покладено обов’язки виконання функцій уповноваженої особи (уповноважених осіб);
- шляхом укладення трудового договору (контракту) згідно із законодавством.
У цій статті Медіаресурсу професійних закупівель ми розберемо питання – чи необхідно замовнику видавати наказ про покладення на працівника функцій уповноваженої особи. Спочатку нагадаємо, що відповідно до частини 7 статті 11 Закону уповноважена особа здійснює свою діяльність на підставі укладеного із замовником трудового договору (контракту) або розпорядчого рішення замовника та відповідного положення. Таким чином, Положення про уповноважену особу має бути в обов’язковому порядку, незалежно від способу визначення / призначення уповноваженої особи. Примірне положення про уповноважену особу затверджене наказом Міністерства економіки від 08.06.2021 № 40 «Про затвердження Примірного положення про уповноважену особу».
1. Покладення на працівника (працівників) із штатної чисельності функцій уповноваженої особи як додаткової роботи з відповідною доплатою згідно із законодавством.
При використанні цього способу уповноваженою особою визначається працівник замовника, який виконує інші трудові функції, не пов’язані з публічними закупівлями, наприклад – бухгалтер, економіст, юрист тощо. Це означає, що особа має своє коло посадових обов’язків, які визначаються посадовою інструкцією відповідно до займаної посади. Для того, щоб така особа стала уповноваженою особою, щодо неї має бути видане розпорядче рішення замовника, як це визначено частиною 7 статті 11 Закону. Саме таким рішенням встановлюється, що цей працівник визначається уповноваженою особою, визначаються його функціональні обов’язки щодо здійснення публічних закупівель. Тому по першому способу визначення / призначення УО висновок однозначний – замовник повинен видати розпорядче рішення (наказ тощо).
2. Шляхом введення до штатного розпису окремої (окремих) посади (посад), на яку буде покладено обов’язки виконання функцій уповноваженої особи (уповноважених осіб).
Саме цей спосіб призначення уповноважених осіб найчастіше дає привід замовникам сумніватися в необхідності видання розпорядчого рішення. В цьому випадку у замовника є посада фахівця (фахівців) з публічних закупівель. Цей варіант передбачає, що у замовника є окрема штатна одиниця (або декілька), функціональними обов’язками яких є робота з публічними закупівлями. Проте чи завжди такі особи є уповноваженими автоматично?
Читаємо уважно формулювання способу: шляхом введення до штатного розпису окремої (окремих) посади (посад), на яку буде покладено обов’язки виконання функцій уповноваженої особи. Очевидно, що наявність окремої посади не є достатнім для того, щоб особа виконувала функції УО, такі функції на особу мають бути покладені, знову ж таки – розпорядчим рішенням замовника.
На практиці, у великих замовників так і відбувається: створюються окремі управління, відділи з публічних закупівель, які комплектуються з фахівців з публічних закупівель. Проте далеко не всі такі працівники призначаються уповноваженими особами, більшість з них виконує інші функції щодо здійснення публічних закупівель, яких досить немало. 14.09.2023 року наказом Мінекономіки № 13580 було затверджено новий професійний стандарт “Фахівець з публічних закупівель”. Трудові функції цієї професії містять наступні напрямки:
- стратегія закупівель (тільки для просунутого та експертного рівня),
- планування,
- організація процесу закупівель/ участь у закупівлях,
- договірна робота,
- аналіз закупівельної діяльності,
- вирішення конфліктів та спорів.
Як бачимо, тут не тільки проведення публічних закупівель. Саме тому можна констатувати, що функціональні обов’язки фахівця з публічних закупівель не тотожні обов’язкам уповноваженої особи, і тому висновок аналогічний до першого способу – видання розпорядчого рішення про призначення фахівця з публічних закупівель уповноваженою особою є необхідним.
3. Шляхом укладення трудового договору (контракту) згідно із законодавством.
На відміну від попередніх, цей спосіб не потребує видання розпорядчого рішення. Процитуємо вкотре частину 7 статті 11 Закону – уповноважена особа здійснює свою діяльність на підставі укладеного із замовником трудового договору (контракту) або розпорядчого рішення замовника. Тому – або договір (контракт) або розпорядче рішення. Це логічно, бо цей спосіб передбачає укладання трудового договору (контракту ) між замовником та особою на виконання цією особою функції уповноваженої особи, і в такому договорі (контракті) визначається перелік обов’язків такого працівника.
Вдалих Вам закупівель!